Titlu: Logos, izvorul
Autor: Oliv Mircea
Sursa: catalogul expoziÈ›iei „Pro Logos”, Palatele BrâncoveneÈ™ti MogoÈ™oaia, 2005
​
drumul acesta e mai lung ca viața-mi...
... e drumul de la literă la duh...
Daniel Turcea - Epifania
​
Paul Gherasim se numără între cei care ÅŸtiu că un adevăr care s-ar revela brutal în toată alteritatea lui ar fi un adevăr care ar omorî, ar copleÅŸi, l-ar zdrobi pe om. Pentru a sluji cu adevărat pe om, e necesar ca ÅŸi Adevărul să accepte drumul greu al căutării dureroase: să se coboare pînă la om, să se smerească astfel ca să îl poată ridica pe om pînă la el. Dacă spiritul profund începe astăzi să revalorifice marile sensuri ale memoriei, ale luminii, ale frumuseÅ£ii ÅŸi să înteleagă astfel interiorităţile vieÅ£ii - spiritul superficial exaltă aspectele exterioare ale vietii ÅŸi sucombă necesar tentaÅ£iilor abisale ale unor negre angoase, fără viitor, fără împlinire dincolo. S-a spus că epoca noastră a pierdut "instinctul memoriei", „dimensiunea eschatologică ÅŸi sotiriologică a fiinÅ£er, expresii juste dar ÅŸi ambigui pînă la confuzie. Memoria este, paradoxal, în ochiul pictorului Paul Gherasim, reinvestire multiformă a prezentului. În gîndirea lui, timpul este memorie (prezentul trecutului), este atenÅ£ie (prezentul prezentului), este aÅŸteptare (prezentul viitorului). Un patos discret îi îngăduie să trăiască, clipă după clipă, nu într-un prezent discontinuu, ci într-o curgere continuă, ce poate fi, principial, văzută fie ca o acumulare mereu sporită a trecutului, fie ca un mers spre viitor, ca o înaintare. Planul lui "este aÅŸa cum este" este, de fapt, pentru Paul Gherasim, planul adevărului ÅŸi esenÅ£a memoriei. Din această perspectivă, timpul îi apare ca o distantie anitmi (ca extindere a sufletului). Sufletul este un proces creator, o activitate creatoare ÅŸi, de fapt, din perspectiva meseriei lui de pictor, problema lui pare a sta în problema rădăcinii comune a spaÅ£iului ÅŸi a timpului. Sentimentul tragic al timpului îl face martor ÅŸi observator al faptului că neantul nu are trup dar are spirit, al faptului că eul statistic, persoana, devin bunuri, făcînd posibilă instalarea barbariei ÅŸi, în felul acesta, drumul de la eul crepuscular ÅŸi captiv, ca expresie a unei subiectivităţi anarhice ÅŸi pînă la eul oblativ, devine lung, foarte lung. in acest context, pictorul nostru înÅ£elege că nihilismul este un ascetism fără har, înÅ£elege că nihilismul respinge morala în numele unor Å£eluri morale; înÅ£elege că, acolo unde nu este Dumnezeu, nu e nici omul, că cel ce a murit nu este Dumnezeu, ci omul, că prin urmare trăim într-un timp fără oameni. El ÅŸtie, amintirea îi aduce în faţă aievea - nu a uitat - că evenimentele se desfăşoară în realitatea spiritului, înainte de a se manifesta în realitatea exterioară a istoriei. Åžtim acum, împreună cu el, că îndepărtarea de la centrul său spiritual l-a făcut pe om din ce în ce mai superficial. Pierzînd centrul spiritual al existenÅ£ei, el a pierdut în acelaÅŸi timp propriul său centru spiritual. Omul-ca-toÈ›i-oamenii nu mai ÅŸtie unde este centrul vieÅ£ii sale. Sub picioarele sale nu mai simte profunzimi. Cerul gurii sale gustă doar răutatea. Pierzîndu-ÅŸi gustul învierii, el se dedă unei existenÅ£e arhiplate. TrăieÅŸte numai pe două dimensiuni, ca ÅŸi cum ar trăi într-un loc fără cer.
​
Paul Gherasim, antipatic, dar bun, curajos în talentul cu care a fost înzestrat, plin de idei fixe, puritane, ÅŸtie, în fapt, cîteva lucruri simple: demnitatea persoanei este legată esenÅ£ial de problema nemuririi; oamenii care vor să fie prezenÅ£i la propriul lor prezent se află în obedienÅ£a unui maestru atunci cînd în dorinÅ£a de a transfigura cultura în realitate ontologică evită să provoace criza culturii; ca adevărată revoluÅ£ie a spiritului, de obicei, neagă spiritul de revoluÅ£ie ÅŸi că - ÅŸi aici se află Tainicul ascuns - cuvîntul are valoare în funcÅ£ie de cantitatea de tăcere pe care o conÅ£ine, o evocă, o poate provoca.
Åžtiind acestea, i-a fost lesne să înÅ£eleagă atunci cînd Radu Petrescu i se adresa, într-un cuvînt al exemplarului Didacticei Nova pe care i-o dăruise în 1966 în manuscris, mai mult decît unui pictor, eliptic: Arta este, prin definiÅ£ie, religioasă. Aceasta nu face decît să întregească gîndul propriu despre esenÅ£a teandrică, creÅŸtină a culturii, despre muzică, pictură ÅŸi poezie ca traducere simbolică a sufletului unei culturi. ViaÅ£a se întregeÅŸte din ce e dificil, anevoios. SuferinÈ›a e sacrament - din nou crede pictorul. Dificultatea cea mai mare e singurătatea. E bine să fii singur, e bine să fii singurătate, e bine să circuli prin tine ore întregi ÅŸi să nu găseÅŸti pe nimeni sîntem singurătate în esenÅ£a noastră - Singur, faţă în faţă cu Cel Singur - Cuvîntul, însă, cu a sa funcÅ£ie de comuniere trebuie ÅŸi el trăit. Epocile de exaltare a vieÅ£ii exterioare aduc în inima lor sentimentul tragic al timpului care exacerbează structura dinamică a psihicului. Cultura, o ÅŸtie preabine Paul Gherasim, este simbolică prin natura ei, ea creează în viaÅ£a prezentă valori spirituale care sînt semnul unei vieÅ£i ce va veni, al unei vieÅ£i eterne, fără de care viaÅ£a actuală este numai pregătirea ÅŸi prefigurarea. Cu adevărat, societăţile sacrale, hieratice, tradiÅ£ionale, simbolice, exprimă un sens teandric al vieÅ£ii, sînt generatoare de teocraÅ£ie ÅŸi cultură.
​
Darul creator al transfigurării: acesta este singurul sens în care trebuie să vorbim despre pictură. Pictorul participă în mod secund la creaÈ›ie, e un creator creat. Datoria lui este să ilumineze interior, pneumatic, să o schimbe la faţă în lumina darurilor Creatorului, să realizeze FrumuseÈ›ea, care este strălucirea Adevărului, cum ar spune sfîntul Toma din Aquino: Frumosul este splendoarea Adevărului. Adevărul omenesc în om e ceea ce, în el, e după asemănarea lui Dumnezeu, ceea ce, în om, este dumnezeiescul. În aceasta constă - ÅŸi Paul Gherasim o ÅŸtie prea bine - caracterul paradoxal al raporturilor dintre divin ÅŸi uman. Pentru a fi om deplin trebuie să îi semeni Logosului. Pentru a avea chip omenesc trebuie să ai chipul Logosului. Omul ca atare este prea puÅ£in uman, el devine . . . Nu omul este cel care este uman, ci Logosul, ci Dumnezeu. Omul ceresc este însuÅŸi Logosul. Persoana omului este produsul unei lupte. Personalitatea se elaborează în cursul unui lung proces, ea se formează în urma unei alegeri, a unei eliminări a ceea ce în eul pictorului nu este eu. PRO LOGOS este o pedagogie a picturii. O pedagogie care se sustrage furiei profanatoare cum iaraÅŸi ne spune Radu Petrescu în manuscrisul Didacticii oferite lui Paul Gherasim - este pedagogia celei de-a doua naÅŸteri atemporale în eternitate. O pedagogie a aÅŸteptării, o cultivare a atenÅ£iei celei bune. Întîiul pas al expunerii lui Paul Gherasim a BolÅ£ilor de Lumină din 1972 indică efigia - Octogon - nu atît ca formă simbolică a baptisteriului creÅŸtinilor primelor secole aflat undeva în preajma ÅŸi cît mai aproape de altar, cît mai degrabă spre luare aminte a faptului că luciul de apă, lumina, pot deveni "fiinÅ£e intermediare", îngeri, mesageri care te situează în Duh, te "aÅŸează în cruce", te aduc la condiÅ£ia ta de "animal imnologic", producînd, în fapt, o pedagogie a revelaÅ£iei.
​
Printre marile regiuni ale umanităţii - de care se simte atras prin legămint Paul Gherasim - BizanÅ£ul rămîne zona cea puternică ÅŸi originară de elaborare a dogmei, de aÅŸezare, aÅŸadar, a fundamentelor universale ale fiinÅ£ei. Acesta e misterul BizanÅ£ului, sensul cel mai adînc al rostului său. În acest punct întîlnirea lui Paul Gherasim cu Ioan Alexandru ÅŸi Daniel Turcea ÅŸi, prin ei, cu Poezia, a fost ziditoare, admirabilă. PoeÅ£ii înÅ£eleseseră împreună cu Pictorul acolo e Dogma Transfigurării ÅŸi a Luminii: din ea se va naÅŸte, poate, lumea contemplării ÅŸi a Apocalipsei. PRO LOGOSUL. Misterul LOGOS-ului nu poate fi gîndit, reprezentat sau demonstrat, căci aceasta ar însemna să-1 obiectivăm, ceea ce e absurd, căci el poate fi numai recunoscut printr-un fel de intuiÅ£ie concretă. Logosul este inexhaustibil. De aceea este ÅŸi misterios. „Lambda" este - dacă îi priveÅŸti, în zare, forma, observi - tetrapodul din care se ridică spre cer, Cuvîntul, LOGOSUL. De fiecare dată cînd spiritul uman întîlneÅŸte infinitul, vede aerul, se descoperă pe sine în prezenÈ›a misterului. Culorile ÅŸi formele lui, ale misterului, sînt aidoma celor înfăţiÅŸate aici, fie octogon, fie literă, fie cuvînt fix, epifanie a naturii. Ritmul sfinÅ£irii privirii este, ÅŸi el, cel dat de această creÅŸtere anagogică. A accede la mister, prin imaginea pictorică, nu înseamnă a nu mai fi în mister, ci dimpotrivă, a fi în el, a intra în inima lui. Totul pleacă de la tăcere ÅŸi ajunge la tăcere. Pictorul, ca tehnician al ordinii sensibilităţii noastre, asigură rigoarea geometrică a plasticităţii ca pe cea mai intimă ÅŸi mai profundă dintre rigorile, armoniile ÅŸi continuum-urile lumii, refăcînd spaÅ£iul ca pe o ordine a simultaneităţii.
​
Imaginea, pe care o „face" Paul Gherasim, devine, în „viziunea" privitorului, un locus teologicus, un loc al tainicelor corespondenÅ£e, o metaforă. Metafora, o ÅŸtim ÅŸi o ÅŸtie ÅŸi Paul Gherasim, nu izbuteÅŸte să cuprindă realitatea pe care o vrea exprimată: o adulmecă, o pipăie, numai, liric. Lirismul subiectiv se ridică între pictor ÅŸi formele ÅŸi culorile ÅŸi cuvintele din faÅ£a lui, îngăduindu-i să întrupeze un gînd. Metafora lirică îl fixează, în gînd, pe el ca pictor. Cel care accede veridic la materialitatea spre care intenÅ£ionează pictorul, devine ÅŸi se exprimă paradoxal: dincolo de estetism, în libertatea crucii, dăruit misterului de mai presus de mine căruia îi fac loc în mine.
​
Paul Gherasim împlineÅŸte în ritmurile acestor picturi un discurs spornic tăcut, presupus tacit, implicit oricărui gest de comunicare scrisă: valoarea spirituală a literei, este, o ÅŸtim, forma întrupată a spiritului. Pictura lui Paul Gherasim te ajută să vezi aerul, să vezi lumina, în esenţă, să vezi viaÅ£a. ViaÅ£a este o liturghie tocmai pentru că liturghia este viaÅ£a esenÅ£ială, adică este ritm spiritual ordonat, de slujire ÅŸi slăvire a lui Dumnezeu, a ochiului de lumină al Bisericii ÅŸi al lumii. Doar în lumina liturgică, Logosul lui Dumnezeu trăieÅŸte toată economia sa, într-un spaÅ£iu simbolic ÅŸi real, foarte dens, tipic, canonic ÅŸi nu anomic, exmplar, ÅŸi, în acest sens, devenind miezul ÅŸi izvorul efectiv al vieÅ£ii. Fulgerările ritmurilor vieÅ£ii, ale frumuseÅ£ii dumnezeieÅŸti, sînt cu adevărat de negrăit ÅŸi de nepovestit PRO-LOGOS. Nu este doar un artificiu etimologic, ci este, dimpotrivă, după cum se vede, un principiu creator de artă, în formele create, un raport de valori ideale, un joc de abstracÅ£iuni, de cantităţi simbolice absolute - o logoritmie , o operă de pietate, deci simplitate mobilă ÅŸi măreÅ£ie calmă.
​
O nesfirÅŸită augurală pace emană din această comuniune a literelor ÅŸi a spaÅ£iului întru lumină. Îmi pare nicăieri nu este mai plină de sensul mistic ÅŸi panteic al naturii - ca în corpul cărnos ÅŸi aerat al literei în care se străvăd, în peisaj, orizonturi ale lumii acesteia - unde triumful cerurilor statice ÅŸi desfăcute ca o dreaptă judecată, domină aceste constante analogii, aceste mirate evenimente ale alfabetului. Nu în van am putea evoca aici doctrina formelor. Pururi într-un cer esenÅ£ial, formele îÅŸi asumă doar urma aici pe pămînt. RaÅ£iunea este suficientă.
​
TerÅ£iul tainic inclus. Pictorul tinde evoce în lucrarea lui, oricare ar fi aceasta, freamătul ÅŸi unduirea seninei refraciii a Cuvîntului. El impune lucrării lui un caracter, pur, necontingenÈ›ial. Totul se exprimă limpede, clar, plan, în dimenseiunea picturii. Între tine ÅŸi suprafaÈ›a vie a picturii, vezi aerul. El e PrezenÅ£a. Făptura literei e purtătoare de liniÅŸte ÅŸi pace. Atunci cind imaginea e un grup uman în durere (Martirii) pe chipul lor fulgeră senin ÅŸi lucid divinitatea. Importă aici, de fapt, nu expresia, ci gestul, nu figura, ci atributul. Făpturile acestea care ÅŸi-au schimbat statutul ontologic prin jertfă, prin sacrificiu, ne arată că îl au înaintea lor pe Iisus; făpturile ÅŸi chipurile lor ne vindecă de răul ÅŸi urîtul din lumea în care trăim.
​
Întimplările pe care pictorul vrea să le celebreze vin pe urmele acelor prime synaxare de filosofie mistică, care mai întîi îÅŸi revendicau origini orpheice ÅŸi pythagoreice, grupuri de comuniere care profesau cele mai înalte idealuri morale, ÅŸi a căror asceză, a căror pasiune a gătit atît de armonios cărările Domnului, ale Logos-ului Înntrupat ÅŸi apoi Înviat. Aceste grupuri de comuniere îÅŸi ferecau învăţătura în formele hermetice ÅŸi în simboluri. Numai iniÅ£iatul ÅŸi mai puÈ›in profanul posedă rostul unor cuvinte de ritual sau, mai tîrziu, al icoanelor pictate din care se revendică, poate, întreaga imagologie de acum a lui Paul Gherasim - doar el, iniÅ£iatul, poate descifra, în acele discrete-străvezii ÅŸi ,ÅŸterse" forme, timbrul unei lumi care e ascunsă ori pasul solemn al frumuseÅ£ii sugerate. O pictură de scheme sufleteÅŸti, de sugestii pure, de ritmuri ale minÈ›ii, regizată parcă de străvechi canoane ce repetă indefinit un registru de convenÅ£ii. Asumînd convenÅ£ional orice desen care figurează admirabil forme de o puritate ideală, folosindu-se, e drept, de un sistem de convenÅ£ii a cărui menire este să sugereze - pictura din acest ordin iconic a lui Paul Gherasim solicită inteligenÅ£a afectivă. Ea cere privitorului să se ridice de la o schemă simplă la viziune. Viziunea, însă, e, cum spuneam, a privitorului.
​
Varietatea ascetică a imaginilor anagogice inspirate de conceptia asupra LOGOS-ului mistic care descarcă, dacă vreÈ›i, un potenÅ£ial subtil al materialităţii împreună cu o luminozitate concentrată care vindecă, adună păcatele ÅŸi radiază limpede asemeni unui Caduceu.
​
Litera, o spunem iarăşi, este lipsită de gest, e Tetrapodul pe care vieÅ£uieÅŸte Îngerul, figurii sale îi lipseÅŸte impresia miÈ™cării, e hieratică, fiind, poate, o hierografie, o hierofanie...
​
Doar aerul din preajmă îl vezi fremătînd. Purpura ÅŸi aurul întemeiază, de fapt, pictura ca artă de linii ÅŸi ficÅ£iuni simbolice colorate. Liniile lung melodioase, în zările orizonturilor vii, compun expresia lor de hieratică nuditate care te face înÅ£elegi fiecare dintre ele ar putea fi, în libertatea lor, o axă a lumii - aÅŸa cum, în alt eon, credea Novalis.
​
Caracteristica maturității lui Paul Gherasim stă în modul aristocratic în care a ÅŸtiut să treacă de la pasiune la compasiune (de a suferi odată cu...). SenescenÅ£a lui e altceva-ul pe care ni-1 oferă, iată, în acest Kairos: e intrarea senină într-o nouă lume de valori în care ardoarea face loc TransparenÅ£ei, în care efervescena vieÅ£ii face loc tandreÅ£ii sufletului ÅŸi în care, mai ales, pasiunea face loc detașării...Din nou spun: Simplitate nobilă ÅŸi măreÅ£ie calmă.
​
Puţini pictori aduc, asemeni lui Paul Gherasim, ceva esenţial; la majoritatea se manifestă locvace o elocventă de rang secund.
​
ViaÈ›a e o continuă reînnoire...Izvorul se află în adâncuri.
​