top of page
Dan Haulica

Titlu:  Triptic

Autor: Dan Hăulică

Sursa: catalogul expoziÈ›iei „Pro Logos”, Palatele BrâncoveneÈ™ti MogoÈ™oaia, 2005

Paul Gherasim e un talent o mare acuitate, dar un artist care evită mod sistematic toate parti pris-urile comode ÅŸi un anume confort al condiÅ£iei artistice. ÎÈ™i face viaÈ›a grea, în sensul că niciodată nu se mulÅ£umeÅŸte cu ceea ce se aÅŸteaptă de la el. E unul dintre cei care a participat neabătut la însănătoÅŸirea vieÈ›ii noastre artistice; gândiÅ£i-vă la contribuÅ£ia pe care a adus-o la organizarea unor expoziÅ£ii de răscruce, Å¢uculescu, de pildă, manifestarea de la Dalles, la expoziÅ£ia Åžtefan Luchian înnoitorul, realizată împreună cu Theodor Enescu, retrospectiva Andreescu, ediÅ£iile pe care le-am organizat împreună la TimiÅŸoara, sub numele Studiul, care puneau în lumină nouă spontaneitatea căutării în atelierul artistului, dincolo de rendez-vous convenÅ£ionale. Toate aceste contribuÅ£ii care i-au adus, nu o dată, tensiuni ÅŸi angajări spinoase, atestă o extraordinară generozitate, o energie pusă slujba obÅŸtii ÅŸi a unui nivel de viaţă artistică pe care îl vrea plin de fervoare, plin de dăruire.

​

Pentru sine, Paul Sherasim practică un fel de neglijenţă, ba chiar, paradoxal, nu se pretinde artist, mergînd pînă la a se compara cu Savonarola, el, care este un om de extraordinară fineÅ£e a gustului.

​

În expoziÅ£ia de la MogoÅŸoaia, se putea constata o sinteză rară între aceste calităţi ale ochiului, ale gustului, ale unei culturi plastice complexe. L-am văzut în Italia, eram împreună, cum ÅŸtia vadă ÅŸi să admire opere importante, picturi ale lui Morandi, ca să nu mai vorbim despre Giotto ÅŸi despre maeÅŸtrii trecutului; dar alături de aceste referiri culturale, care sunt ale unei gândiri artistice hrănite la sursele majore ale artei, îl definesc, în acelaÅŸi timp, o dorinţă de austeritate, un curaj, o îndrăzneală a reducÅ£iei mijoacelor, care sub o aparenţă de minimalism, de fapt, ne propune o încărcătură spirituală remarcabilă.

​

Martirii sunt una din zonele în care explorează actualmente Paul Gherasim tocmai pentru a aboli dihotomide comode între abstract ÅŸi între figurativ, el s-a remarcat printr-un întreg ciclu pornind de la schema octogonului, aÅŸa zisele BolÅ£i de lumină compunînd un adevărat manifest ale unei picturi arhitecturate geometric, asta, la un bucovinean cum este Paul Gherasim, răspundea unei filiaÈ›ii adînci pentru că era vorba de o aÅŸezare în prelungirea marilor căutări ale constructivităţii  picturii din frescele moldoveneÅŸti. Dar de la rigoarea acestui geometrism, întîmpinat, e drept, cu ostilitate în anii. '60, de la exigenÅ£a expoziÅ£iei pe care am făcut-o cu ocazia Congresului Mondial deEstetică, n-a dat înapoi nici cînd ÅŸi-a pus în gînd să înfăţiÅŸeze pateticul condiÅ£iei țărăneÈ™ti, în cheie creÅŸtină, sacrificiul suprem, sub semnul credinÅ£ei.

​

Este, peste opoziÅ£ii factice, în atare propuneri, o chemare la totalitate. O gravă totalitate spirituală peste zăgăzuiri tehnice, o totalitate a cugetului, salutară la acest ceas al istoriei noastre.

​

Spre sfirÅŸitul anilor '80, printre injoncÅ£iunile de care avură parte artiÅŸtii, la manifestări de grafică, una, acerb operativă, îÅŸi tranÅŸa scurt interdicÅ£ia, ca un ukaz: "Tot ce are text nu poate fi expus". Spaima de cuvînt, zguduind pînă în temelii eÅŸafodajul totalitar, explica accesele de lugubră vigilenţă, pornirile intratabil bănuielnice, zelul bolnav care nu se dădea înapoi nici în faÅ£a vitalităţii trimfătoare din comediile lui Caragiale.

​

Delirului de suspiciune, culpabil întreÅ£inut, fără de scrupul, îi ieÅŸea totuÅŸi în cale, imprevizibil, cîte o inscripÅ£ie proclamînd curajos apartenenÅ£a la tăriile duhului, la ceea ce merită să ne fie, din înalt, în chip primordial, călăuză. Oricât ar fi părut expus unei condiÅ£ii singulare, poetul Ioan Alexandru nu pregeta, în acei ani, să invoce Logos-ul, legănat în scrisul ÅŸi în zicerile lui, ca într-o spumegare iniÈ›iatică.

​

ÎnÅ£elesul acesta grav stăruie ÅŸi în afirmările cărora li s-a devotat pictorul Paul Gherasim, atunci cînd a simÅ£it nevoia unui tipar activ de solidaritate, între el ÅŸi alÈ›i pictori, afini prin cuget ÅŸi atitudine. Numele grupului Prolog, ce figurează ÅŸi în exerga actualei expoziÅ£ii personale, deschisă la Muzeul Palatelor BrâncoveneÅŸti - MogoÅŸoaia, nu are o îndreptăţire de tehnicism estetic, nu se revendică de la analogii din istoria spectacolului - cutare parte precedînd intrarea Corului, la antici, ori articulînd uvertura ÅŸi primul act, în partiturile tragediei lirice, cum o elaborase clasicismul. Dacă adoptă scriitura greacă, Prologos, ÅŸi o întipăreÅŸte în suprafaÅ£a efigiei pictate, ca urmă a unei strădanii impavide, calm încrezătoare, e pentru că astfel, devenite un soi de labarum al dreptei vestiri, tablourile să desfacă, mereu emergentă din axul lor constructiv, o trimitere irezistibilă către Logos. Nu la un preambul expozitiv conlucrează, deci, literele inscripÅ£iei picturale, ci la o reiterată simbolizare, a naÅŸterii din vecie. Un dor de absolut înfioară inefabil liniÅŸtea fosforescentă a suprafeÅ£elor, pictorul se face ecou, tainic, cutremurului din enunÅ£ul grandios al lui Ioan, Evanghelistul: La început era Cuvîntul ÅŸi Cuvîntul era la Dumnezeu ÅŸi Dumnezeu era Cuvîntul...

​

Orice întîrziere descriptivă ar fi neavenită, sub incidenÅ£a unor asemenea supreme postulate. Parcă spre a le pipăi întinderea, ce desfide măsurile pusilanime, penelul pictorului se exersează uneori rotunjind variabil scriitura, amplificînd necanonic semnele de o micron, trecute în omega. Subjacent, acÅ£ionează ca o incitaÅ£ie semnul de infinit, nodul lui aruncat între extremele totalizante, între alpha ÅŸi omega. Literele prinzînd în acolada lor universalitatea timpului - marcînd începutul ÅŸi sfârÅŸitul a toate - stau firesc în simbolica acestei picturi; unde se regăsesc deseori, structurante, crucea ÅŸi monograma christică, precum altădată în faimosul stindard al lui Constantin Împăratul.

Cît despre lambda, iniÅ£iala de la Logos, impostaÅ£ia literei în tablou o transformă într-o veritabilă cumpănă, bine proptită vertical, care ar putea rostui, în chip fundator, versanÈ›ii timpului. Ultimele pînze, concluzia ansamblului care s-a decantat pe zidurile albe de la MogoÅŸoaia, poartă această secretă energie hieroglifică pină la culmi de radicală stricteÅ£e. Îi solicită privitorului un matur exerciÅ£iu spiritual, îl cheamă spre o intuiÈ›ie care e densă ÅŸi pură totdeodată.

​

Ernst Jünger îÅŸi imagina, într-un rînd, despre texte de adînc augur, că nu-ÅŸi dezvăluie decît aidoma unor transparenÅ£e, lizibile doar în prezenÅ£a flăcărilor. M-am gîndit la această fascinantă supoziÅ£ie, lîngă pînzele unde Paul Gherasim părea să fi încorporat un foc subtil, devenit răcoare cosmică: bogat fără scorii ÅŸi fără emfază materială, vibrant, însă desăvîrÅŸit ca o entelechie.

​

Mi le arăta cu o bucurie neascunsă, proprie aristului lucid, de aleasă cultură. Dar le proiecta, aÅŸ spune, pe un ecran impersonal de împliniri, în care speÅ£a picturii se lăsa, ea, sărbătorită, mai mult decât individul ce fusese în stare le izbîndească. În Paul Gherasim pictura nu-ÅŸi voieÅŸte satisfacÅ£ia unor orgolii de autor. Purpura pe care mi-o exalta, în cutare tablou, nu e acolo pentru vreo slavă mundană, ci pentru a celebra ritualurile unei devoÅ£iuni obstinate, capabilă de asprimi mortificatoare.

​

Dacă îi repugnă planturoasa opulență ÅŸi întîrzierea într-o ipostază artistică ameninÅ£ată de confortul simplei manualităţi, facil încîntată de sine, Paul Gherasim nu inÅ£elege să le opună practica unui cerebralism provocator, de tip Marcel Duchamp, neantul cultivat cu delicii perverse. E1 îÅŸi poate speria confraÅ£ii, prefăcindu-se dornic de renunţări nemiloase, ca un Savonarola pus pe autodafeuri care să pedepsească epicureismul ÅŸi superfetaÅ£ia estetică. Rareori, însă, am întilnit artiÅŸti care să sufere ca el pentru o venială greÅŸeală de gust ori pentru o gafă, în alcătuirea simezei. Cu acest apetit nestins, de propuneri expoziÅ£ionale exemplar înfăptuite, acÅ£iunea lui, vreme de câteva decenii, s-a inserat benefic în efortul de a însănătoÅŸi viaÈ›a artistică. Osîrdia lui se recunoaÅŸte elocvent în pledoaria pentru calitate pe care o semnificau expoziÅ£ii de răscruce Èšuculescu, la Dalles, sub oblăduirea ministrului Pompiliu Macovei, moment de fecundă ruptură în continuitatea plasticii noastre, sau Luchian înnoitorul, dusă la capăt împreună cu specialistul riguros care a fost Theodor Enescu. La fel, fervoarea îndărătnică pe care Gherasim a arătat-o constant faţă de Ion Andreescu, găsindu-i înaintaÅŸi pînă departe, în Nicolae Polcovnicu ÅŸi iconarii de demult, intră în achiziÅ£iile salubre ale gustului public. Un regim al adevărului sufletesc, peste convenÅ£ii parazitare, se desprindea ÅŸi în expoziÈ›iile Studiu, pe care le-am organizat împreună, la TimiÅŸoara, gazdă entuziastă fiindu-ne Coriolan BabeÅ£i. Amestecul caracteristic lui Gherasim, de mansuetudine ÅŸi originală determinare, avea să rodească ÅŸi în alte muzeele de artă comparată, de el "închipuite" - cum ar fi spus Dinicu Golescu la Râmnicu-Vâlcea ori Suceava. Iată de ce expoziÅ£ia din Palatul Brâncoveanului trebuie citită ca un manifest al purității, dar ÅŸi ca ocazia unui legitim rapel, care să ne fortifice memoria.

​

Sub aparenÅ£a unui minimalism fără concesii, al unei reducÅ£ii parcimonioase, înaintarea lui Paul Gherasim promovează un soi de acuitate eficace. AÅŸ îndrăzni să folosesc ÅŸi în cazul lui, ca ÅŸi în acela al lui Marcel Duchamp, o formulă pătrunzătoare, ceea ce s-a numit une stratégie du peu. PuÅ£inătatea voluntară presupune însă, la el, nucleul unei interiorităţi spirituale, ca o ascunsă făgăduinţă de ordin radioactiv. Lambda, iniÅ£iala declanÅŸînd lectura numelui care e Logos, avea în Hellada ÅŸi un echivalent numeric. Atunci cînd afla sus accentul, litera răspundea valorii 30; dar coborît, accentul urca valoarea la 30.000. Oare, la prietenul nostru, sub cerul creÅŸtin care pogoară asupra exigenÅ£ei sale neabătute, calitativul se poate lăsa elitar restrîns, înspre un coeficient retractil? Cunoscîndu-l de ani lungi, încruciÅŸîndu-ne nu o dată paÅŸii, în tensiuni cordiale, n-am reÅ£inut nicicînd în figura lui Paul vreo oboseală care să-1 refuze ofrandei, de timp ÅŸi de elan. Îl văd mereu gata să actualizeze amplu calitatea, să vizeze cifrul ei invidiat nu sub specie egoist restrictivă, ci dimpotrivă, generos dăruit, întors fără alterare înspre vast ÅŸi ubicuu.

 

Urmărisem, mai deunăzi, în creaÅ£iile picturale definitorii pentru Paul Gherasim, în purpura lor calm aÅŸternută, în fulguirile de albastru diafan, o noimă impalpabilă ÅŸi totuÅŸi blînd coercitivă: îmi apăreau ca o figură senin ieÅŸită întâmpinarea absolutului. Egale, fără agitaÅ£ia vreunui neastîmpar exterior, însă fervide în adînc, elementele cromatice, subtil logodindu-se, ar fi compus un eÅŸichier de nimic tulburat, bun pentru a susÅ£ine atingeri îngereÅŸti, paÅŸi care, precis pe cît de inefabil, să articuleze întinderea.

​

Nu scriu astfel spre a mă deda extatic metaforelor, obnubilînd vaporos expresive care-ÅŸi au propria lor netezime. Chestiunea i se ivise lui Nietzsche, în Uman, prea uman, purtătoare a unei incitante contradicÅ£ii - „lucrul perfect", care nu trebuie să reamintească devenirea, izbînda deplină care îl scoate dincolo de făcut, de failibil zămislirii. „PerfecÅ£iunea non-devenită” - avea să problematizeze Adorno atare aspiraÅ£ie, zbuciumîndu-1 paradoxal pe artist, între ce se vădeÅŸte făcut, prin cazna unei procesualităţi neascunse, ÅŸi ce este, triumfător, cu autonomie suverană.

​

A-l raporta pe Gherasim unor asemenea tentaÅ£ii nu înseamnă a-l înstrăina de sine. Absolutul perfecÅ£iunii, pentru el, nu-i o instanţă terifiantă prin unicitate, sublimă pînă la îngheÅ£. Nu o gură de umbră, pe care ai Å£intit-o norocos ori pe care o ratezi definitiv, precum un sfinx vorace, avid să te răpună - dimpotrivă, un loc al prieteniei cu timpul, din care nu-i exclusă o dimensiune ductilă, capabilă să împletească efort sever ÅŸi molcomă aÅŸteptare. NeputinÅ£ele despre care vorbeÅŸte fără de sfiiciune, cînd îÅŸi consideră demersul, sunt menite parcă să proclame o complicitate principială: ca niÅŸte praguri obligînd la încordări progresive, ele îl repliază cu folos pe artist, umilinÅ£ele îi îmboldesc vrednicia. Nimic din vreo Å£anÅ£oşă revendicare, întărîtată în a reuÅŸi numaidecât, nici urmă de alternativă categorică, ajunsă, voios, până la sentinÅ£a antonpannescă: "Dacă nemai puterinţă, ce mai chichirezi gîlceavă!"

​

Cu vocea lui ÅŸoptită, aproape stinsă, nu fără o abaÅ£ială reculegere, Paul Gherasim se ruÅŸinează de gîlceava exhibiÅ£iilor spectaculoase. Îi repugnă vivacitatea volubilă, oţărîndu-se în jalnice zădărnicii, se păstrează dispreÅ£uitor faţă de orice brio versatil. DiscuÅ£ia despre puterile artistului trece, în cazul lui, printr-un elogiu al liniÅŸtii, scutită de nerăbdare. Un mai tînăr confrate, pictorul Mihai Sârbulescu, atent să-i întipărească fidel gânduri ÅŸi opÅ£iuni caracteristice, a sezisat judicios, în niÅŸte pagini de Jurnal, această rară aptitudine, proprie lui Paul: capacitatea uimitoare de a întîrzia începutul unei lucrări, dîndu-i rodnic târcoale, găsind insidios pretexte pentru a nu opera îndată, pentru a nu fi rob supus unei brute precipitări. În fond, el îÅŸi menajează, pornind la drum, niÅŸte rezerve de contemplare trainică, de vis lent, eficace.

​

Secolul al XVII-lea, baroc, înregistrase aventura unui artist proteic, Luca Giordano, gata să îmbrace ipostaze deconcertant variabile, cînd înspre Ribera, cînd înspre Rubens ori chiar Rembrandt. Totul, sub presiunea unei reputaÈ›ii de virtuozism exterior, de viteză biciuitoare, identificată cu o poreclă, Fa Presto. La antipod, ceea ce voieÅŸte prietenul nostru cristalizează într-o postură inatacabilă distanÅ£a față de orice acceleraÈ›ie demonstrativă.

​

Åži urcînd, cu el, pe firul acestui metafizic gust pentru începuturi, sustras măsurilor convenÅ£ionale de timp - ce înÅ£eles mai poate avea încheierea sau neîncheierea, la o temperatură creatoare ce desfide prevenÅ£iuni ÅŸi dogmatisme? Îmi vine în minte, deloc întîmplător, o biruință artistică de amplă semnificaÅ£ie, marcînd răscrucea care a hotărît, pentru două secole, independenÈ›a unei ţări de neaÅŸteptat potenÈ›al explorator, globalizant în sens organic. Edificiul comemorind accastă glorioasă pornire, pentru un destin care avea să înfăşoare mapamondu1, construcÈ›ia botezată chiar Batalha, îÅŸi urcă stupefiant îndrăznelile - o boltă cu laturi de 20 de metri, fără sprijin intermediar, ca un rămășag incredibil, o reÈ›ea de arcaturi lanceolate, flamboiantă de torsade ÅŸi invenÅ£ii ale imaginarului oceanic, cum îl revărsa epoca manuelină la picioarele Lusitaniei. Åži, culminaÅ£ia arhitecturii, la capătul întregului ansamblu - o figură octogonală, din familia geometriilor cărora li se dedicase, de asemeni, pictorul nostru - înscrie în palmaresul cel mai înalt al izbinzilor numele însuÅŸi al neîncheierii. E portalul conducînd în rotonda octogonală, înmănunchind, imprevizibil, celebrele Capelas imperfeitas, unde plenitudinea minuÅ£ioasă se dublează cu desenul unei absenÈ›e, unde piatra cîntă generos ÅŸi enigmatic.

​

O pictură care se rîvneÅŸte mereu liberă în cea mai reculeasă disciplină, asemenea unui perpetuu ÅŸi sfînt început, ne îndeamnă la visări exigente. Din arta lui Paul Gherasim, peste fragilităţi, se desprinde o pedagogie curajoasă, a perfecÅ£iunii ce refuză închiderea.

Le văzusem, priveliÅŸtile unei înserări care scălda văzduhul într-o ceaţă impalpabilă, ca de fiord norveg. Le văzusem, frînturile unui film de acum un an, dintr-o tabără de pictură căţărată anevoios, în solitudini care îmbiau la făgăduinÅ£e fără concesii. Lacul surpriza lui răsărită imperativ, ca o izbitură în peisaj, pe axul ce fusese sadoveniana Vale a Frumoasei, părea să ceară inocent iertare, pentru acea paradă aprigă de voluntarism, căruia îi cedaseră oamenii, ÅŸi cerbicia lor trufaşă. Ora asculta, ÅŸi ea, de un asemenea tainic îndemn, massa acvatică, ai fi spus, atingea un fel de insolit al transparenÅ£ei, ca de gheÅ£ar ce se topeÅŸte...

​

În picioare, desenînd concentrat în caietul lui, Paul Gherasim aduna fragila ofrandă a unor atare clipe - "frumuseÅ£ea, precum aerul, se respiră" - adagiul de el rostit, exprimîndu-l radical, l-aÅŸi fi cules, încă o dată, pe buzele pictorului, făcînd ecou zâmbetului imperceptibil care-i înflorea, din cînd în cînd, exerciÅ£iul. Mai apoi, în contre-jour, cu ultima lumină a zilei, ÅŸevaletul lăsa ghicită, atunci născîndu-se, o armonie de albastru blînd, unde suave iviri se izvodeau, ca niÅŸte albe mandorle.

​

BineînÈ›eles, camera astfel operînd trebuia să-ÅŸi imprime un soi de insidioasă discreÅ£ie, nefiindu-i îngăduit să dea năvală, ca să apuce frust gesturi de ritual grav, legitimate prin determinări indiscutabile. Nici vorbă, bunăoară, - Paul refuzase ferm să se producă în faÅ£a camerei, în ipostaza în care, atent, cu liturgică devoÅ£iune, avea de împlinit îndatorirea de a suna toaca, la slujbele bisericeÅŸti de el onorate.

​

Misiune de iubitoare inteligenţă, fixîndu-ÅŸi aproape ÅŸi totodată sus reperele, ceea ce a întreprins prietenul nostru, de-a lungul unor varii iniÅ£iative, nu exclude iluzia ÅŸi eÅŸecul. Dar nu cunosc alt Don Quijote, apt să acumuleze mai spornic himere, proiecte poate uneori ineficiente în imediat, însă dovedindu-se în timp biruinÅ£e.

​

Mai degrabă homeopatică, în ce priveÅŸte administrarea dozelor de rigoare calitativă, pe care le propune drept leac pentru maladiile urîtului contemporan, metoda lui Gherasim nu intră în mecanismele vreunui reglaj de consumpÅ£ie, a unei gestiuni coercitive. IntervenÅ£iile lui au în vedere o simbolică complexitate, opusă atît planificarilor sterile cît ÅŸi dezmățului haotic. Un înger bun le salvase cîteodată, nimeriseră la capitolul maniilor inofensive, în vremea cînd domneau, oficial, mentalităţile sfruntat nivelatoare ÅŸi hăituiala anti-elitară. Îmi amintesc, din acei ani, de pildă, naiv prielnicul contrasens la care ne dedasem, cîÈ›iva dintre noi, Paul Gherasim, de bună seamă, Silvia Radu, cînd, la o mare uzină bucureÅŸteană, voisem a împlînta o expoziÅ£ie fără de rabat artistic, deschisă căutărilor de cromatism abstract ÅŸi geometrie manifestă cu tablouri de Vlad Florescu ori Åžtefan Sevastre. Crezînd că am putea crea frumosului spaÅ£ii de firească expansiune, dincolo de fruntariile care-l conÅ£in îndeobÅŸte, ÅŸi explicifind temeiurile unei difuziuni generoase, ne trezirăm cu o reacÅ£ie cel puÅ£in perplexă, din partea gazdelor, indiferenÅ£a lor, inevitabil, aducea a mustrare. Imun, parcă, la neajunsuri iscate dintr-un malentendu major, pe Gherasim nu-l demontau nici convertirile de sens ÅŸi transpoziÅ£iile cu care, năzdrăvan, se însărcina realitatea însăşi. Grigorescu Ion pomenea soarta unor lucrări fotograme mărite, montaje francamente agresive, la adresa festivismului ceauÅŸist - pe care le-a trimis la Suceava, la o expoziÅ£ie de sub oblăduirea lui Paul Gherasim: ÅŸi reÅ£inute acolo, la muzeu - gazdele aveau astfel în custodie artă "modernă", "angajată”!

​

Dar pe un artist de calitatea lui Gherasim n-ar fi drept a-1 raporta accidentelor, fie ÅŸi acelea, propice asumate, pe care confratele său Constantin Flondor, solidar în atitudinile ÅŸi acÅ£iunile Prologului, le designează printr-o sintagmă miezoasă, "îmblînzirea evenimentului". Departe de a fi prizonieră vreunei idei de randament anume organizat, spre a valorifica orice ÅŸansă de sistematică prelucrare a impulsurilor cu care ne dăruie realul, practica artistului, la Paul Gherasim funcÅ£ionează altcum, - ea face loc, s-ar zice leneÅŸ visătoare, unor exigenÅ£e de eficacitate subtilă, iremediabil opusă precipitărilor imature. Gîndindu-se la un talent secret, de o dulce, învăluitoare dimensie muzicală, Mircea Teodorescu, - pe care a izbutit a-l smulge uitării -, Paul îmi evoca, într-un rînd, o intuitie singulară, legată de acest tenace pictor al viorilor. Pe lîngă truda prezumÈ›ioasă, pe lîngă emfaza efortului, îi sînt date artistului ÅŸi alte moduri, nebănuite, de a veghia spre izbîndă. Există, pe scara acestor mijloace, chiar ÅŸi un hibrid de o speţă mai rară, paradoxul ce s-ar numi "aÅŸteptare în somnolenţă"! Ca ÅŸi cum ar fi fluturat înspre noi o adiere stranie, dinspre un tărîm leonardesc, silabele acestea îi provocau lui Paul, cînd mi le cita, un fior de jubilaÅ£ie melancolică. SimÅ£eam putinÅ£a de a veghia fertil, cu atît mai înteÅ£ită, cu cît creÅŸtea pe dinăuntru, în contradicÅ£ia care-i garanta adîncimea.

De aceea am crezut mereu, peste diferenÈ›e de nuanță ce ne opuneau cordial, ca pictorul sărbătorit astăzi, cu fervoarea unei meritate admiraÅ£ii, închipuie, pentru noi toÅ£i, un îndemn viu, inuzabil. N-am aÅŸteptat de la el predici luxuriante, înÅ£elepciunea ÅŸi-a cules-o, statornic, din contactul nemijlocit, pînă la umilinţă, cu lucrurile care se cade sa ne mire perpetuu, mugurele îndrăznelii dintîi, copilăria nestinsă. Autodepăşirea, principiul la care nu vor renunÈ›a nicicînd artiÅŸtii, el o trăieÅŸte fără angoasă, în cheia unei simplităţi esenÅ£iale. Să-l ascultăm, invocînd paÅŸii iniÅ£iali, în 1985, ai orientării ce avea să devină Prolog! Cuvintele răsună curat ÅŸi plin, într-o suspensie a timpului care să ne mîntuie de zădărniciile preciziei suficiente, ÅŸi de orice prejudiciu veleitar. "În anul acela - se aÅŸterne povestirea - ne-am dus la Tescani primăvara, într-o grădină care părea începutul lumii . . ." Nu seamănă, auroral, cu un început de Evanghelie? 

​

bottom of page