Titlu: Despre expoziÈ›ia „Pro Logos”
Autor: Dan Nasta
Sursa: catalogul expoziÈ›iei „Pro Logos”, Palatele BrâncoveneÈ™ti MogoÈ™oaia, 2005
În expunerea făcută la Palatul MogoÅŸoaia sub denumirea „TradiÈ›ia aulică”, am cuprins cele patru influenÅ£e străine pătrunse ÅŸi asimilate în interiorul Ţării, iar, in final, le-am subsumat ipostazei cârmuitoare ale lui Constantin Brâncoveanu, reprezentată prin instituÈ›iile Sfatului ÅŸi Cancelariei DomneÅŸti. Am direcÅ£ionat, deci, un variat inventar istoric sub funcÅ£ia cârmuitoare a lui Brâncoveanu oferind astfel profilul lumesc al domniei sale.
​
Cu prilejul expoziÅ£iei PRO LOGOS a pictorului Paul Gherasim s-a împlinit o necesară dorință a noastră. Întruparea în muzeul nostru a dimensiunii spirituale a voievodului, devenit prin jertfa sa martir al ortodoxiei. Or, expoziÅ£ia lui Paul Gherasim tocmai acest destin sacru al voievodului îl complineÅŸte sugestiv, oferind prin figurare picturală prezenta registrului valorilor simbolice ale ortodoxiei ÅŸi întregind, astfel, profilul sacru al "monarhului cultural" Constantin Brâncoveanu. Iată că Paul Gherasim ne introduce prin expoziÅ£ia - spre capăt de drum al creaÅ£iei sale - în plin registru al reprezentării valorilor credinÈ›ei. În acest sens expune el, în icoane egal delimitate pânze având invariabil trei caracteristici picturale:
- un fundal de perete viu, vibrat, uşor colorat, ca o patină a vremii peste el trecută;
- din acest fundal trăit în vreme, răsare central echidistant cu limpezi conture ÅŸi se impune prin concentrare corpul unei litere greceÅŸti, un însemn mistic. Obiectul reprezentat este litera inscripÅ£ionată, parcă printr-o presiune spre față;
- aceste imagini sunt aÅŸezate în spatiu într-o largă dispunere, privirea cuprinzând direct doar câte un panou însingurat în largul lui.
Această izolare vădită în comunitatea doar vag resimÈ›ită a altor imagini însingurate, fiecare în liniÅŸtea unei iradieri proprii predispune la concentrare. Astfel oferite, ele se cer spontan ÅŸi îndelung meditate.
Obiectul abstract cheamă a fi cercetat ca un obiect pictural concret. În felul acesta el se comunică, semnificativ, privitorului, ca Logos, Λ, Π, Λ, Hrisma. Dacă nu strărui a-1 privi, nu te adânceÅŸti în el, nu îl vezi. Sunt privitori care alunecă peste imagini, pierzându-le chipul ÅŸi rostul. Enigma literei greceÅŸti te reÅ£ine stăruitor ÅŸi capătă sens propriu. ÎnÈ›eleasă, ea stăruie în semnificaÈ›ie ÅŸi când treci mai departe la altă desluÅŸire.
Din meditaÅ£ie în meditaÅ£ie, ai parcurs un drum iniÅ£iatic. Simbolurile înÅŸirate sunt încărcate de semnificaÅ£ii, digerarea lor durează ÅŸi hrăneÅŸte. Încercând o justă citire a simbolurilor printr-o analiză spectrală, spunem că efigia unui cifru sacru răsărind central din panoul vremuit, ca un berbece de luptă, provoacă (recepÅ£ia) un(ui) magnetism ce dezleagă în final mesajul, iar treptele a, b ÅŸi c mijlocesc acest parcurs semnificant. O privire meditativă pregăteÅŸte toate aceste simboluri ce se dezleagă ÅŸi se ramifică în cunoÅŸtinÅ£ele biblice ÅŸi liturgice comune care nu rămân ermetice. Am împlinit un parcurs printre concentrate, căci ce altceva sunt simbolurile dacă nu sunt concentrate de semnificaÅ£ii (semnificaÅ£ii concentrate).
ExpoziÅ£ia PRO LOGOS este un ritual iconografic închinat ctitorului ÅŸi martirului întregitor al traditiei aulice, un dublu profil istic spiritual integrator al Brâncoveanului.
Această îndoită prezenţă de noi semnalată s-ar cuveni sa devină o prezenţă permanentă. Există în acest sens disponibilitate muzeală.