top of page

Titlu:  Utopia lui Paul Gherasim

Autor: Petre Guran

Sursa: Dilema veche, nr. 685, 6-12 aprilie 2017

Rolul de hagiograf oficial este ingrat. Avem cazul lui Posidius, hagiograful lui Augustin, pe care l-au ocărât o grămadă dintre cititorii cu pretenÈ›ii ai lui Augustin, că nu a înÈ›eles nimic din maestrul său, mai precis că nu a înÈ›eles anvergura lui intelectuală. Paul Gherasim face parte din categoria de gânditori care nu se lasă citiÈ›i cu uÈ™urință, cu atât mai mult oricine poate citi din el ceea ce caută. Gradul de libertate al hermeneutului este foarte mare. Ceea ce înseamnă È™i că nici un hermeneut nu poate avansa argumente constrângătoare în apărarea lecturii sale. Și Posidius se poate apăra în acest fel. Într-una din evocările recente, Paul Gherasim era perceput ca fiind modernist. Poate în sensul unei suprasofisticări, al unei construcÈ›ii intelectuale erudite È™i meticuloase, în care aparatul critic È™i citatul îmbrățiÈ™ează subiectul, până la contopirea cu el, Paul Gherasim este modern. Acest modernism al lui Paul Gherasim este rodul inteligenÈ›ei sale clarvăzătoare, care l-a condus să se exprime cu virtuozitate în limbajul epocii sale.

Paul Gherasim însă se declara conservator. Și aici începe dificultatea ideologică. Întâi se pune întrebarea ce ar fi vrut Paul Gherasim să conserve? În al doilea rând, cum să fii conservator cu instrumentele celei mai revoluÈ›ionare dintre arte, pictura modernă, care a desăvârÈ™it iconoclasmul, închizând privitorul recent în materialitatea pastei care se aÈ™ază pe suportul de pânză? Acestea erau întrebările care îl măcinau pe Paul Gherasim. De altfel, din registrul amintirilor cu Paul Gherasim, povestindu-i vizita mea la noua Galerie Tretiakov, am surprins o tresărire de emoÈ›ie când am evocat Pătratul negru pe fond alb al lui Kazimir Malevici. Paul Gherasim s-a format la È™coala modernismului.

Pentru a se putea raporta la o stare de lucruri sau chiar la o stare sufletească, Paul Gherasim È™i-a construit un univers țărănesc propriu, care avea ca punct de pornire interbelicul, adică propria sa copilărie la sat, care s-a încheiat însă la cincisprezece ani când a plecat la liceu, iar ca obiectiv o utopie benignă, foarte aproape în ingrediente de ceea ce Serghei Bulgakov numea „utopia ortodoxă”. Satul lui Paul Gherasim este pe jumătate mânăstire, iar țăranul lui Paul Gherasim este un monah mărturisitor, din etimologia cuvântului martir (de unde alegerea temei martirilor). Pentru a se conforma modelului său, Paul Gherasim a învățat să bată toaca, să È›ină isonul la strană. El exprima prin acestea nu o vocaÈ›ie clericală, ci un ethos. Acest univers țărănesc al lui Paul Gherasim face parte din ceea ce este filonul cel mai fecund al culturii române, de vreme ce cea mai spectaculoasă realizare culturală din post-comunism este Muzeul Țăranului Român, iar cea mai de succes dintre È™tiinÈ›ele sociale româneÈ™ti, antropologia rurală. Paul Gherasim a fost el însuÈ™i un muzeu viu al țăranului. Astfel Paul Gherasim È™i-a definit ceea ce voia să conserve. Universul lui este însă în mod evident o reacÈ›ie la un univers, cel al modernității, pe care îl respingea cu toată energia.

Pentru a răspunde la a doua întrebare, el a aplicat succesive strategii de înfometare vizuală. Prima a fost prin geometrism (tema octogonului sau a stelei în opt colÈ›uri, tema Hrismon-ului, sau a literelor Lambda, Alfa È™i Omega) care deschide prin încărcătura simbolică către ceea ce este dincolo de semnul material. A doua a fost prin diminuarea intensității culorii în diferitele teme abordate până la limita percepÈ›iei.

Următoarea treaptă în această asceză intelectuală a fost să exceleze în efemer, È™i aici mă refer la opera sa curatorială. Nu numai că avea o ireproÈ™abilă percepÈ›ie a spaÈ›iului È™i a relaÈ›iei dintre obiecte, dar prin aÈ™ezare în spaÈ›iu dădea glas obiectelor È™i imaginilor. ExpoziÈ›iile semnate de Paul Gherasim erau discursuri despre lumea pe care voia s-o conserve, de fapt să o proiecteze spre viitor. Nu găsim la Paul Gherasim nici pășunism, nici idilism, ci o confruntare tenace È™i polemică cu prezentul. În acest sens aÈ™ evoca o expoziÈ›ie fotografică a lui Paul Gherasim organizată în centrul vechi al BucureÈ™tiului, cu portrete de tineri monahi È™i de tineri – victime ale violenÈ›elor din zilele lui decembrie 1989 È™i de la mineriade. Și unii È™i alÈ›ii, prin alegerea lor, protestau împotriva unui univers urât, totalitar È™i ideologic. Idealismul tinerilor, pe care îl exalta Paul Gherasim, era însă fundamental neangajat. AceÈ™ti tineri, spunea el, nu voiau să reorganizeze sau să schimbe societatea, ci doar să semnaleze, să dezvăluie răul care îi bântuie pe oameni. DiscreÈ›ia cu care a procedat Paul Gherasim în acest domeniu este tocmai încercarea de a spune lucruri pe care prin meditaÈ›ie privitorul să È™i le asume È™i astfel să se schimbe lăuntric. El È™tia prea bine ce este angajamentul social È™i arta angajată social. Discursul lui era tocmai împotriva acestui tip de angajare È™i de aceea trebuia să opereze cu alte metode.

Ultima fază a ascezei sale a fost seria de albume fotografice pe marile teme ale meditaÈ›iei sale vizuale: Poezia locuirii, Urma Sfântului Apostol Andrei, Străvezimea frumuseÈ›ii, Biserica lui Hristos È™i Ștergerea urmelor. Prin acestea, Paul Gherasim încerca să dea un îndreptar pentru arta vederii, mai precis cum È™i ce trebuie să vezi din lumea aceasta, ca să È›i se dezvăluie, ca un puzzle misterios ascuns în materie, lumea de dincolo.

Treptat, Paul Gherasim a dezvoltat o metodă duhovnicească în comunicarea sa cu lumea, de a nu răspunde decât la întrebarea care i se pune, de a spune doar celor care vor să È™tie. De aceea, trebuie să ne apropiem de lucrările sale, pe care le vedem astăzi, cu întrebări È™optite în mintea noastră. Adevăratul album se va compune din răspunsurile pe care le va fi primit fiecare.

Este inevitabilă percepÈ›ia aceastei expoziÈ›ii retrospective ca început al unei canonizări, în sensul larg, metaforic, al cuvântului. Lunga lui viaÈ›a a cunoscut mai multe etape de recunoaÈ™tere publică È™i asimilare culturală de către un cerc tot mai larg de consumatori culturali, dar lui Paul Gherasim i-a plăcut să fie underground, în catacombele rezistenÈ›ei culturale. Dialogul pe care îl iniÈ›iază acum îl aruncă cu adevărat în arenă, însă cel care acceptă provocarea îÈ™i asumă o responsabilitate imensă, fiindcă frumuseÈ›ea este în ochiul privitorului.

bottom of page