top of page

 Despre expoziÈ›ia

 STUDIUL 1 

Autor:   ION GRIGORESCU 

Sursa:   Articol în revista   „Orizont”, TimiÈ™oara

Data:     19.04.1978 

„În ciuda diferenÅ£elor aparente dintre stiluri, am găsit foarte multe puncte comune.”

Ion Grigorescu

Înainte de a lucra la organizarea expoziÅ£iei, ÅŸtiam, colectivitatea de artiÅŸti nu este unită. TotuÅŸi, mi s-a dovedit că modul de lucru (hârtii cu notiÅ£e, idei, desene mici) e surprinzător de asemănător (note cu data gândurilor, deci ideea de urmări dezvoltarea). Apoi, în ciuda diferenÅ£elor aparente dintre stiluri, am găsit foarte multe puncte comune. UNU. Casa ÅŸi grădina - spaÈ›ii estetice. EcuaÈ›ia: sufletul nostru = cantitatea de verdeață consumată (citat din Bertalan). O pernă în putrefacÈ›ie, cu pământ, cuie, din care ies lujeri de fasole ÅŸi mor de pe urma consu-mului. Planta, spaÅ£iul, sistem galactic prin armonie (seria Fibonacci ÅŸi numărul de aur), ajunge spatiul dorință. DOI. Universul văzut de Bitzan. Aparent farsă de hartă, râuri confundate cu lanÅ£uri de munÅ£i ÅŸi cu graniÅ£ele. Spiralele scrisului. Roza vânturilor egal avion, egal om cu braÅ£ele ÅŸi picioarele în extensie de zbor, apoi diviziunea totală a spaÅ£iului în unităţi. Åži în colÅ£ul hărÅ£ii reîntâlnim, dintr-o miniatură persană, colată, dorinÅ£a. O servitoare aduce cafeaua, o femeie cântă la un instrument cu coarde, perle la gâtul stăpânei, pomul înflorit pe fereastră. TREI. Floarea, secÅ£iune prin ea, viziunea în diagonală, aeriană, deci tot univers, centru ÅŸi învelirea centrului în petale (Alin Gheorghiu). PATRU. Germenele cunoaÅŸterii al lui Tăutu. Fusul, o fasole uriaşă, ochiul, ecloziunea oului. CINCI. Spiralele creÅŸterii, cu intrare ÅŸi ralanti spre centru, la Bernea. Zborul ciocârliilor, Dealul, jumătate de ochi. La fel de avântaÅ£i în sus norii. La fel, liniile geologice de spargere. Zonă de amestec pământ-roci sparte. Deci presupunerea că centrul, baza pământului e moale ÅŸi uniformă, placentară, provenită din dorinţă. ÅžASE. La Mircea Teodorescu, vioara ÅŸi f-urile ei repetă spiralele, cercul ovoidul, universul rezonant, vibrat. Problema rezonanÅ£ei din cauza energiei câmpului ÅŸi a modulului lui BoambeÅŸ. Atomi, molecule. La Mircea Teodorescu, un lucru în plus. Vioara are trei axe reunite, unde s-ar întâlni, prelungite, corzile. Este modelul naÅŸterii, al renaÅŸterii formelor. Vezi ÅžAPTE. Trei în unu, de Gh. Berindei. OPT. Turbionul creaÅ£ional. Elicoidul, săgeată spre infinit, la Adina Caloenescu. La Horia Mihai, calculul de unităţi, cu numere simple, naturale. Finitul, octogonul lui Paul Gherasim. De aici, foarte repede ajungem la NOUÄ‚: „se poate găsi o curbă a gradienÅ£ilor, optimă pentru a construi un om, de portret" (Åžerban Epure). Deci Golemul. Omul din argilă ÅŸi, astfel, revenim la Bernea. Aici se apropie cuptorul ceramic al lui Flaviu Dragomir. ZECE. Caietul lui de experienÅ£e, oră cu oră, care-1 duce la o încifrare aproape totală a semnelor de care se serveÅŸte. Vezi ÅŸi la BoambeÅŸ; codurile cu cheie, vezi la Bitzan, litere fără coduri. La fel, UNSPREZECE, Mursa. DOISPREZECE. Cuptorul-catedrală) cuptorul cosmic, creaÅ£ional, la Tiberiu Marianov. TREISPREZECE. „Absida" lui Marin Gherasim, căptuÅŸită cu zgură de argint ÅŸi aur. Zgura de litere arse a lui Ioan Mursa. „Bolta" lui Paul Gherasim, ca formă. Calota derivată din cub, Å£inută pe cub. Formă de vatră. Åži ca sursă de lumină. Căci cuptorul, sursă de lumină, arde culorile până la negru. (Mursa). PAISPREZECE, Arde (Decebal NiÅ£ulescu, „Cerc cromatic", Ion Nicodim, „Curcubeu pe câmp"). Toate pe forma bolÅ£ii cuptor. Culori, lumini amestecate chimic. in fine, rolul spectrului cromatic, difracÅ£ia, la Kancsura. La fel, CINCISPREZECE, scaunul-tron, al lui Marin Gherasim. Forma lucrării lui Mereuţă. ÅžAISPREZECE. Rolul jucat de chimie ÅŸi fizică, în special de chimia fizică, apare iniÅ£ial la Mereuţă, unde, într-un atelier de chimist, se văd sticle pe foc, ferestre, fulgere, maÅŸina cu platină sau foiÅ£e de aur ÅŸi periuÅ£e metalice, maÅŸina Wimshurst. Sferele de oÅ£el sau cărbunii din care vor Å£âÅŸni fulgere, becuri cu filament ÅŸi, în fine, un humanoid ÅŸi două păsări, poate din sticlă, simbol al sufletului separat de humanoid. Bucătării la Grigorescu Ion, la care se poate adăuga: lentila cu care fotografiază este un produs de cuptor. ÅžAPTESPREZECE. InstalaÅ£ii pentru sugestionat ploaia, pentru rememorare, pentru OM, concepute ca un motor (vezi bujiile, ghidonul, ÅŸenilele etc.), preocupare existentă ÅŸi la Traian Bădulescu. Moduri de miÅŸcare noi pentru lumea vie. Matei Lăzărescu duce mai departe similitudinile. Deci OPTSPREZECE. Corpul omului este egal cu spaÅ£iul, cu universul (la fel ÅŸi la Doru Covrig), egal cu turbionul, egal cu divizarea atomică hexagonală (păpădia străbătând aerul, sau bătută de vânt). Se anunţă acum alte consecinÅ£e. Diviziunea Atomică. La Gabrea, NOUÄ‚SPREZECE, Ionas feminin, Ionas masculin. DOUÄ‚ZECI. Paricidul, lupta cu sine, cu destinul, intradiviziunea pe sine. Adică desfacerea sa în două, la Grimalschi. Idolul feminin. Femeia, spaÅ£iul, groapa, Bărăganul, în lucrările lui Aurel Bulacu. Tot introdiviziunea, la Geta Brătescu. Mâna feminină, mâna mecanism, mâna păianjen, plantă ÅŸi, invers, la Wanda Mihuleac, peisajul casă, panoramic. Apoi ghemul, la Decebal Scriba, ghemul univers, centru al unui sistem planetar. Nodul, contopire, îmbrăţiÅŸare. Ionas — reîntoarcere în mamă, în perimetru, incintă. DOUÄ‚ZECI ÅžI UNU. Studii morfologice. Se vede vertebra în studiul lui Sorin Dumitrescu. De altfel, el anunţă trecerea de la topografie la ideografie, deci la imaginea schemă. DOUÄ‚ZECI ÅžI DOI. Festivităţi ale agriculturii, dacă am mări imens „Wagen"-ul alegoric al lui Stephan JÓ“ger, am retrăi grădina lui Alin Gheorghiu, Bertalan ÅŸi Ana LupaÅŸ, în special. În jurul lui JÓ“ger se grupează imediat (dacă judecăm ca până acum) peisajele lui Hoeflich, Mărgineanu, Almăşanu, CreÅ£u-OrăviÅ£an. DOUÄ‚ZECI ÅžI TREI. Cap de pod final al atitudinii iniÅ£iale (Bertalan). Este tandreÅ£ea extraordinară, împăcarea extraordinară cu natura, a lui Catul Bogdan. Sensul cel mai de nepătruns al întregii expoziÅ£ii e microscopica sa natură moartă, cu paleta de pictură aÅŸezată vertical, ca pentru „ATENÅ¢IE!", prelungire a mâinii stângi, oglindă feminină, anima, „neÅŸti-utul". DOUÄ‚ZECI ÅžI PATRU. MULTIVISION 1, film alb-negru DS/8, 13 min. Bertalan-Flondor- Tulcan-Ilica. „Două aparate cu proiecÅ£ie încruciÅŸată. Simultan. Planul a devenit insuficient. Am vrut să folosim aerul. Prin reverberaÅ£ie vizuală imaginile primesc calitatea de mediu. Ne aflăm în prezenÅ£a tridimensională a unor miÅŸcări, lumini, întâmplări, gânduri".

bottom of page