top of page

 „STUDIUL” 

Autor:   MIHAI DRIȘCU 

Sursa:   Articol în revista  „ARTA”, nr. 7

Data:     1978 

„La o primă apropiere de conÅ£inutul global al expoziÅ£iei, este de sesizat tensiunea esenÅ£ială ce apare între tradiÅ£ia artei ÅŸi inovaÅ£ie.”

Mihai Drișcu

Această manifestare excepÅ£ională, mai neobiÅŸnuită după baremurile acreditate, poate fi considerată drept o muncă în echipă - în multe privinÅ£e, începând cu dificilul, fiindcă ambiÅ£iosul, obiectiv urmărit, exemplară - ce vizează jalonarea, crearea de ordine, într-un domeniu extrem de vast ÅŸi de eterogen: creativitatea artistică actuală. Astăzi, când creativitatea apare ca un aspect esenÅ£ial al spiritului timpului nostru, e inutil să subliniem deplina actualitate — ÅŸi evidenta necesitate — a unei asemenea întreprinderi. Pentru relevarea sistemului de relaÅ£ii existente în interiorul practicii artistice, a acestui dublu caracter, speculativ ÅŸi operaÅ£ional, al artei, de care vorbeÅŸte Francastel, criteriile de organizare a expoziÅ£iei aparÅ£in, în bună măsură, tehnicii modelismului operator. Aceasta ar consta în reproducerea ÅŸi ordonarea, la scară, a fenomenului, pentru a facilita înÅ£elegerea. „Valoarea intrinsecă a modelului redus", sublinia Levi Strauss, este că el compensează renunÅ£area la dimensiunile sensibile (aici utopica totalitate a soluÅ£iilor de creativitate artistică existente la noi - n.n.) prin achiziÅ£ia datelor inteligibile".

​

(O primă consecinţă a acestei voinÅ£e teoretice ÅŸi analitice: plasarea autorilor după structuri exemplificatoare, pe „secÅ£iuni", desfiinÅ£ează norma curentă a „palierelor de notorietate", locul în enunÅ£ul expoziÅ£ional este dictat de necesităţi teoretice, neintervenind „raÅ£iuni de cotă", nimeni nu este, în principiu, nesubstituibil, expoziÅ£ia poate fi, mental sau efectiv — căci expoziÅ£ia s-ar cere itinerată redusă sau amplificată. Sublinierea era necesară, deoarece doar tocmai acest mod — ce încearcă programatic să elimine parÅ£ialitatea gusturilor ÅŸi preconcepÅ£iilor — de a realiza expoziÅ£ia a generat, uneori orgolioase, alteori caraghioase, nemulÅ£umiri).

​

La o primă apropiere de conÅ£inutul global al expoziÅ£iei, este de sesizat tensiunea esenÅ£ială ce apare între tradiÅ£ia artei (înÅ£elegând prin aceasta cunoaÅŸterea sistematizată) ÅŸi inovaÅ£ie (restructurarea cunoaÅŸterii artistice). Faptul este perfect normal, acestea fiind, în creativitatea de orice tip, prezenÅ£e simultane. TradiÅ£ia, au observat specialiÅŸtii, are o serie de afinităţi cu conceptul de gândire convergentă, de găsire a unei singure soluÅ£ii; inovaÅ£ia cu gândirea divergentă, ce este caracterizată prin destrămarea stereotipurilor, a utilizărilor obiÅŸnuite.

 

Din prima derivă „înÅ£elepciunea" (experienÅ£a acumulată, de tipul noÅ£iunii „marea pictură"), din cea de a doua, flexibilitatea (capacitatea de inovaÅ£ie, prospeÅ£imea abordării).

 

Vom lua în discuÅ£ie unele probleme legate de dinamica artei actuale — prin câteva exemplificări din expoziÅ£ie — nu înainte de a transcrie o definiÅ£ie generală, propusă de M. I. Stein: „Creativitatea este procesul ce are ca rezultat un lucru nou, care este acceptat ca justificabil, util sau satisfăcător de către grup, într-un anumit timp.”

​

Ultimii doi-trei luÅŸtri au condus la o considerabilă lărgire a definiÅ£iei artei ÅŸi, inevitabil, a consideraÅ£iilor pe marginea acestei expansiuni. (Ca fenomen marginal, apare chiar „drama inadecvării" criticului, care sesizează că, în noile condiÅ£ii ale praxisului creator, vechile, solidele sale cunoÅŸtinÅ£e devin, de multe ori, inoperante).

 

S-a remarcat o lentă dezobiectivare, dematerializarea, continuă, a artei: minimal art, land art, arte povera, body art, process art; cu conceptualismul s-a operat ÅŸi trecerea de la reprezentare la prezentarea reprezentativităţii; prin diverse împrumuturi ÅŸi extrapolări metodologice din antropologie, sociologie etc. ÅŸi prin tehnologii ad-hoc, se produce analiza artistică structurală, se înregistrează (inter-media, multimedia) situaÅ£ii, activităţi, animaÅ£ii, unele cu un efect didactic revelator. Cum observa recent Pierre Restany („Domus", nr. 528/1978), „arta contemporană pierde compozanta sa estetică tradiÅ£ională, în favoarea compozantei morale. Un fenomen compensator de recuperare obiectivă se produce la nivelul înregis-trării acÅ£iunii sau al metodei de lectură a propoziÅ£iei conceptuale."

 

Dezobiectualizarea de care aminteam este È™i o consecință a dezinteresului față de aspectul artei ca marfă; este vorba, uneori, de un fel de protest al artistului împotriva „vandabilității” a ceea ce are precedente, este cunoscut, se înscrie în statute tradiÅ£ionale, în general împotriva artei ca obiect de consum în societatea superindustrializată. Reversul acestei atitudini - neglijarea aspectului convenit - este situaÅ£ia asupra căreia Goethe atrăgea atenÅ£ia: „ToÈ›i oamenii de specialitate îndură neplăcerea de nu li se îngădui să îndure inutilul.”

 

În acelaÅŸi timp, cu toată disparitatea de sens ÅŸi de metode operaÅ£ionale, pot fi constatate diferite forme de estompare a frontierelor între artă ÅŸi viaţă. O cale, principala, probabil, este experiena naturii: natura devine temă ÅŸi proces al artei (dovada concretă a acestei preocupări o constituie ÅŸi ultima Bienală de la VeneÅ£ia). Pentru artist nu e vorba despre sanctificarea naturii (ca la romantici), mai curând el este preocupat de natură ca oglindă ÅŸi model de viată. „Opera" are acum de a face mai mult cu lumea naturii decât cu lumea artei, iar rezultatul este, după criterii tradiÅ£ionale, nimic (sau prea puÅ£in) „frumos". Conceptul de experienţă joacă un rol fundamental; este vorba de a inventa mai curând procese decât imagini, interesând, cum spunea Argan, „nu forma ca valoare ne varietur, ci formarea ca proces; de a găsi tehnici mai directe, apropriate, pentru a le aplica ÅŸi reaplica sistematic, de a asimila dimensiunea temporală ÅŸi spaÅ£ială a naturii, de a adapta conceptele nou introduse — timpul afectiv, calitativ, de exemplu — diferitelor locuri în care se înregistrează efectele forÅ£elor primare ale naturii, ambianÅ£a naturală, exemplarele de viaţă animală sau vegetală; nu mai este vorba despre cercetarea spaÅ£iului fizic, fiziologic sau/ÅŸi psihologic, despre persoană, ca regiune diferenÅ£iată în spaÅ£iul vieÅ£ii.

​

Este semnificativă proliferarea artei în natură, activităţile „in situ", cu materiale artificiale. Apar soluÅ£ii, de la mai vechiul ÅŸi încă fertilul paradox „natura imită arta", la egalitatea natură-artă sau, ca tendinţă de inglobare, arta ca rapt al naturii.

​

În această zonă de preocupări, este de apreciat faptul că artistul e sensibilizat, „drama ecologică" resimte dimensiunea traumatizantă, efectul perturbator, destructiv, transformator, al intervenÅ£iei omului; ca un revers, preocupările lui vădesc înÅ£elegerea legăturilor existenÅ£iale ÅŸi conceptuale cu natura.

​

S-ar putea urmări, cu exemplificări, modalităţile de evidenÅ£iere, în producÅ£ia artistică, a trăsăturilor aptitudinale ale persoanei creatoare (fluiditate, flexibilitate, originalitate, sensibilitate) faţă de probleme, redefinire: felul în care Ana LupaÅŸ, prin acÅ£iunea „Covor zburător, simbol al păcii", transform un segment de viaţă reală, un material antropologic, în ritualitate cu cheie universală; intensa experi-enţă intimă, „iluminarea", acel act imediat cogniÅ£ie, prin care, lui Olos, forma fusului cu zdrangăne din MarmureÅŸ livrează sructura „oraÅŸului planetar"). În aceeaÅŸi ordine, sunt de cercetat caracteristicile gândirii creatoare, posibilitățile de concentrare ÅŸi de comutare a atenÅ£iei, combinarea, sortarea, extrapolarea, in general capacitatea de a opera mobil cu ideile.

​

Munca artistică devine ÅŸi un proces de continuă autodidaxie, există ÅŸi metode ÅŸtiinÅ£ifice, pe lângă cele intuitive, personale, de stimulare a creativităţii ce pune într-o lumină actuală mai vechi precepte: „inspiraÅ£ia vine prin muncă", „È™ansa favorizează minÅ£ile pregătite" (Pasteur).

​

De la 1862, când un grup de artiÅŸti a semnat un manifest „împotriva oricăror tentative de a asimila fotografia cu arta'', relaÅ£iile plasticianului cu alte „medii s-au clarificat în bună măsură; influenÅ£a fotografiei asupra artei picturale - după ce anterior drumul fusese invers - este un fapt deja stabilit.

(„Reportajele despre sine", cum s-ar putea numi fotografiile ÅŸi pictura expuse de Grigorescu Ion, sunt, evident, din aceeaÅŸi familie, deosebirile de instrumentar nu contează decât, poate, pentru degustători de „valori picturale", dezamăgiÅ£i că în foto-pictură nu le găsesc).

​

„Cinematograful pictorilor" din anii '20 (Richter, Uger) a contribuit la definiÅ£ia estetică a unui nou limbaj tehnico-expresiv. Folosirea filmului ca limbaj integrativ ÅŸi, în acelaÅŸi timp, ca substitutiv a însemnat o îmbogăţire notabilă a „poeticilor" unor artiÅŸti.

Fără îndoială, cele mai spectaculoase materiale ale sectorului audio-vizual al manifestării sunt multi-vision-urile, cele două filme prezentate de echipa Åžtefan Bertalan, Doru Tulcan, Constantin Flondor Străinu, banda sonoră Adrian Ilica.

 

Chiar fără o cunoaÅŸtere prealabilă a autorilor, se poate sesiza că este vorba despre indivizi cu personalitate complementară, că grupul este eterogen ca atitudine - acesta este un punct pozitiv, deoarece asemenea grupuri dispun de mai multe puncte de vedere ÅŸi de mai multe soluÅ£ii potenÅ£iale dar omogen în privinÅ£a atitudinilor.

 

Filmele lor sunt rezultatul unor promenade exploratorii, cu rol pedagogic (autorii fiind ÅŸi profesori), exerciÅ£ii de dezinhibare, de asuplare a gândirii creatoare, pe tema muncă/loc. Premisa ce apare este că, dacă se răpeÅŸte - aparent, căci, subliniem, rosturile didactice sunt precizate - muncii de echipă orice criteriu de eficienţă, devine joc colectiv.

​

Parcursul de lectură este presărat cu topoi elementari, botanici (arbori), talactici (apă), uranici (aer, cer), cu proiecÅ£ii mărite de fapte fizice ÅŸi chimice. Comentariul vorbit - fragmente din cursurile de bionică ale profesorului Eduard Pamfil - nu „calcă" pleonastic imaginea; proiecÅ£ia simultană, pe mai multe ecrane transparente, a unor problematici „autonome" este un exemplu de operaÅ£ie sinectică, de punere, adică, impreună a unor elemente diferite, aparent irelevante, producându-se astfel noi relaÅ£ii ÅŸi asociaÅ£ii. La o lectură globală, filmele funcÅ£ionează ca un depozit de informaÅ£ii mito-poetice de calitate.

 

Să mai urmărim un alt centru de interes al expoziţiei, documentaţia experimentelor botanice ale lui Ştefan Bertalan. Dincolo de convingerea acestuia că existenţa umană cotidiană şi activitatea artistică formează o realitate integrată, inscindabilă, distingem o cercetare sistematică asupra procesului creşterii plantelor, ca mecanisme de producţie.

 

O maÅŸină, în sens cibernetic, scrie R. Ashby, „este orice sistem natural vegetal ÅŸi animal care poate fi previzibil, adică al cărui comportament poate fi dinainte prevăzut". Cum observa Jorge Glusberg, în legătură cu un alt practician al experimentului. botanic, argentinianul Benedit (cf. D. Ars., nr. 80/ 1976), interesează faptul că, prin alterarea condiÅ£iilor naturale ale maÅŸinii-plantă, se studiază autoreglarea unui proces. Când intervine o modificare artificială ÅŸi programată, o alterare din exterior (variabilă informaÅ£ională), un organism, pentru a subzista, o adecvează propriei funcÅ£ionări. Este un tipic mecanism de autoreglare prin feedback.

 

Studiind dezvoltarea unei comunităţi vegetale, prin metode bazate pe experiment ÅŸi eroare, prin experienÅ£e hidroponice — de cultivare a plantei fără pământ, cu soluÅ£ii nutritive artificiale Bertalan deÅ£ine, în planta organizată ca un laborator, un model de dezvoltare a comportamentului, în funcÅ£ie de informaÅ£ia înmagazinată. Acesta ar fi rostul de cert interes artistic al „muncii în grădină" a lui Åžtefan Bertalan.

​

Se observă, desigur, că aceste notaÅ£ii seamănă destul de puÅ£in cu o cronică de expoziÅ£ie; ele îmbracă forma unor consideraÅ£ii — reperaje de psihologie a creaÅ£iei ÅŸi uneori de sociologie a publicului — asupra artei, ca sistem prospectiv deschis.

bottom of page