„Orice lucru trebuie să pornească de la miez”
Autor: Costion Nicolescu
Sursa: interviu acordat de Paul Gherasim lui Costion Nicolescu în BucureÈ™ti, aprilie 1993, apărut în vol. Bucuria Convorbirii, ed. Teognost, Cluj Napoca, 2006
Costion Nicolescu: Există anumite locuri cu o semnificaÈ›ie deosebită. De ce credeÈ›i că biserica Sfântul Gheorghe Nou ar fi pentru noi locul cel mai important?
​
Paul Gherasim: Să pornim de la ceea ce este; nu rămâne decât doar să descoperim È™i să recunoaÈ™tem. Mai întâi este acolo o biserică. Orice trecător È™tie că acolo este PiaÈ›a Sfântul Gheorghe È™i că piaÈ›a e legată de numele bisericii care are drept hram pe Sfântul Gheorghe. Mai este încă ceva de care nu È™tiu decât o parte din oameni. Acolo, în curtea bisericii, este marcat un loc ce reprezintă kilometrul zero al Capitalei. Fiind kilometrul zero al Capitalei, înseamnă că este È™i kilometrul zero al tării - de acolo pomina măsoară distanÈ›ele în kilometri spre toate marginile tării.
​
Costion Nicolescu: Oare când s-a stabilit kilometrul zero, s-a avut în vedere aceasta, sau a fost o lucrare tainică a lui Dumnezeu?
​
Paul Gherasim: Iată, la aceasta nu pot să răspund. Să ne spună istoricii care È™tiu cum s-a marcat acest loc. Mai este încă ceva tulburător, ceva ce mulÈ›i oameni nu È™tiu. Este un mormânt despre care se credea că este gol È™i la un moment dat s-a aflat că este mormântul lui Brâncoveanu. lată ce spune istoricul Nicolae lorga: „La sărbătoarea sfinÈ›irii au luat parte, pe lângă mai-marii È™i boierii țării un număr destul de apreciabil de patriarhi È™i înalÈ›i demnitari ai răsăritului creÈ™tin, printre care: Chrisant, patriarhul Ierusalimului, Dionisie al Tarnavei, Axentie al Sofiei... Închinată Sfântului Mormânt, biserica a fost, până în vremea secularizării averilor mănăstireÈ™ti, centrul administrativ al tuturor averilor Sfântului Mormânt aflătoare în È›ară... Această candelă este aprinsă deasupra locului unde repauzează osemintele fericitului principe Constantin Brâncoveanu Basarab". Această candelă nu se mai află în biserică, ci în muzeu.
​
Costion Nicolescu: CredeÈ›i că ar trebui adusa înapoi candela originară?
​
Paul Gherasim: Eu cred că da, hotărât că da! AÈ™adar, acolo este mormântul ctitorului acestei biserici. Brâncoveanu îÈ™i pregătise mormântul la Hurezi. Mănăstirea Hurezi reprezintă stilul brâncovenesc, un apogeu al arhitecturii din Èšara Românească. Întreg ansamblul este o sinteză a acestei arhitecturi. Anume, acolo se contopeÈ™te arhitectura cultă, religioasă cu arhitectura țărănească, trecută prin înÈ›elegerea dată ei de către oameni cultivaÈ›i care, pornind de la casa țărănească, au ajuns să construiască palate. Întăi cule, apoi È™i palate. Din această sinteză a rezultat ansamblul unitar al mănăstirii Hurezi. Brâncoveanu a urmărit ca acolo să-i fie mormântul, după cum Ștefan cel Mare È™i Sfânt alesese Putna. Ștefan cel Mare a ajuns la Putna, Brâncoveanu nu a mai ajuns la Hurezi. În mormântul rămas gol, la BucureÈ™ti, la kilometrul zero, unde este centrul Capitalei È™i al tarii, se odihneÈ™te Brâncoveanu. Acest lucru semnificativ, mistic, nu este oare o lucrare tainica, de luminare a nevoinÈ›ei?
​
Costion Nicolescu: Deci, ar trebui să ajungem să ne raportăm spiritual la sfinÈ›enia care este în acea biserica.
​
Paul Gherasim: Locul acesta este sfinÈ›it de un martir unic nu numai la noi, dar în întreaga istorie. N-ar fi oare potrivit să cunoască È™i alÈ›ii cine a fost acest martir, să ne cunoască pe noi È™i noi, prin jertfa lui, să ne cunoaÈ™tem, în fapt, pe noi înÈ™ine? Ne plângem că alÈ›ii nu È™tiu mare lucru despre istoria acestui popor. Dar ce să spunem când noi nu È™tim, de fapt, cine este acest mare martir, aproape unic în istorie, care acum este È™i canonizat. Lumea trece doar prin faÈ›a bisericii; oamenii È™tiu numai că biserica are hramul Sfântul Gheorghe, că piață se cheamă Sfântul Gheorghe È™i... cam atât. S-a început totuÈ™i ceva. De câteva săptămâni, vinerea seara se face slujba miezonopticii. Este iniÈ›iativă tinerilor. Ce lucru minunat că aceÈ™ti tineri fac asta, ei, ai căror părinÈ›i nu se È™tie cât le-or fi vorbit despre credinÈ›a pe care a avut-o È™i pentru care s-a jertfit Brâncoveanu. Școala a fost lipsită de învățătura Bisericii noastre È™i totuÈ™i tocmai ei sunt aceia care au simÈ›it nevoia să se adune în rugăciune în aceasta biserică, la mormântul lui Brâncoveanu, care acum este canonizat sfânt. Este bine să mai È™tim cu toÈ›ii că acolo este È™i mâna Sfântului Ierarh Nicolae. Foarte puÈ›ini oameni, chiar dintre cei care au mers È™i în trecut la această biserică, È™tiu că este acolo mana Sfântului Ierarh Nicolae. Majoritatea oamenilor din BucureÈ™ti È™i din tară nu È™tiu. Chipul acestui mare ierarh al Bisericii noastre, Sfântul Nicolae, se află, poate, pe cele mai multe icoane din È›ară. Chipul Sfântului Nicolae îl poÈ›i găsi în icoanele pe sticlă È™i pe lemn din toată Transilvania.
​
Costion Nicolescu: Este paradoxal cum, existând o atât de mare evlavie la noi È™i în toată lumea pentru Sfântul Nicolae È™i cum având aici mâna lui, totuÈ™i nu s-a creat un pelerinaj sau o cercetare a bisericii pe măsură, cum, poate, s-ar fi petrecut în alte părÈ›i?
​
Paul Gherasim: Numai pentru asta, pentru mana Sfântul Nicolae, È™i ar fi fost un motiv suficient. Normal, dacă lumea ar È™ti, cu evlavia pe care o are... Este o mână din icoanele pe care oamenii le au în casă. lată că aceasta mână este acolo, binecuvântează mormântul acestui martir È™i, totodată, pe noi toÈ›i.
​
Costion Nicolescu: Încep să înÈ›eleg de ce spuneÈ›i că ar fi bine să se facă acolo mănăstire!
​
Paul Gherasim: Hotărât, aÈ™a ar trebui! Este un loc care impune rugăciune permanentă; dacă la Putna este mănăstire, hotărât că È™i aici este loc de mănăstire. Biserica noastră română să se hotărască la acest lucru. Acum nu există nici măcar clopot care să anunÈ›e lumea că acolo este o biserica, nici toaca. Cum s-ar schimba totul prin călugării care vor vieÈ›ui aici.
​
Costion Nicolescu: În mijlocul tării? Ar fi frumos!
​
Paul Gherasim: La început au fost case egumeneÈ™ti, a fost È™i un han acolo.
​
Costion Nicolescu: Poate s-ar asana toată zona aceea, care, din păcate, este destul de degradata.
​
Paul Gherasim: BineînÈ›eles! De fapt, acum centrul vechi al oraÈ™ului BucureÈ™ti este locul cel mai neglijat, cel mai părăsit, a ajuns cel mai murdar loc. Dacă ar fi pus în valoare ceea ce este acolo, ar fi un lucru care ne-ar mira pe toÈ›i, descoperind ce încărcătură de istorie È™i de valoare există în acest oraÈ™ pustiit. Atâta timp cât oamenii nu l-au redescoperit pe Brâncoveanu È™i locul acesta, au făcut ce au făcut È™i fac ceea ce fac. Oamenii sunt cu mintea în afară, sunt în risipa, mintea È™i simÈ›irea, toate sunt în risipire. Deci, acesta ar deveni semnul adunării, redescoperirea lui Brâncoveanu È™i transformarea bisericii Sfântul Gheorghe în mănăstire, în centrul spiritual al întregii tari.
​
Bine, dar aceste exemple de unde să pornească? Ele trebuie să plece de undeva! Un cuvânt, un indemn, de unde trebuie să vina? Cine să facă asta? Sigur, oamenii astăzi vorbesc mult. Vorbesc despre istorie, despre importanÈ›a atâtor lucruri care, împreună, ar îmbunătăți condiÈ›ia întregii tari È™i a poporului. Dar nu au în vedere, în primul rând, miezul. Orice lucru trebuie să pornească de la miez! Pornind de la coajă, nu iese nimic. Vorbim despre porÈ›iuni dintr-o coaja, dar nu avem în vedere miezul. Dacă nu pornim de la sămânță care să încolÈ›ească înlăuntrul fiinÈ›ei È™i să dea rod în afară, degeaba vorbim. Trebuie să ne gândim că viaÈ›a este aÈ™ezată pe o temelie solidă, pe care să o cunoaÈ™tem, să vedem stâlpii pe care se aÈ™aza în orice lucrare adevărată.
​
Costion Nicolescu: Să facem, deci, acest kilometru zero și un punct central pentru spiritualitatea noastră?
​
Paul Gherasim: El este viu, dar nu-i viu în noi.
​
Costion Nicolescu: Să-I facem viu prin participare, prin prezență, prin conștiință trează?
​
Paul Gherasim: Locul acela este în aÈ™teptare. Noi socotim că este un loc care tace, este un local tăcerii, dar de fapt el tace în noi, tace în inimile noastre. El nu È™i-a regăsit locul în inimile noastre pentru că nici noi nu ne regăsim încă în acel loc. El este viu, dar nu-i viu în noi. Să-I înÈ›elegem dar ca pe un loc sfinÈ›it al aÈ™teptării.
​
Costion Nicolescu: Fiecare trece pe acolo È™i cum are timp pentru atâtea lucruri, n-ar putea oare intra puÈ›in în acel loc să-l umple È™i să se umple?
​
Paul Gherasim: Dam slava lui Dumnezeu, Treimii Sfinte! Acolo este loc de rugăciune. Au început aceÈ™ti tineri, dar ca acest loc să fie de rugăciune permanentă, s-ar potrivi ca pe el să fie o mănăstire, loan Alexandru È™i cu mine mergeam acolo înainte de cutremurul din 1977 să vedem în ce condiÈ›ii se găsea biserica, după ce începuse restaurarea. O ameninÈ›are plana asupra tuturor bisericilor È™i restaurarea a fost oprită. Apoi a început È™i demolarea bisericilor. Restaurarea fiind oprită, biserica arăta ca o ruină, era descoperită. Restaurarea cerea îndepărtarea a tot ceea ce era adăugat, pentru că ea nu mai avea înfățiÈ™area ei iniÈ›ială. Când a venit cutremurul È™i lumea era tulburata de urmările lui, biserica era privita de trecători în aceasta stare de ruină È™i ei considerau că este aÈ™a că urmare a cutremurului. însă cei stăpâniÈ›i de duhul ideologiei anticreÈ™tine, care puseseră gând rău Bisericii lui Hristos, urmăreau demolarea ei, era pe lista lor. Vorbeam cu loan Alexandru È™i ne spuneam că dacă această biserică vă fi demolată, acesta este un semn rău pentru È›ara asta, pentru noi. Dacă vă rămâne, indiferent că vedeam că începuseră să fie demolate atâtea biserici, acesta este, ne spuneam noi - căutând un semn dumnezeiesc - un semn bun al nădejdii. Și noi credem mai departe că este un semn bun, dar uite că nu a venit încă momentul să ne bucurăm deplin, cu toate că acolo este mormântul lui Brâncoveanu, care este acum canonizat de Biserică. Și încă se aÈ™teaptă. Deocamdată începutul cel bun îl constituie aceste seri de vineri, când vin tinerii la slujba miezonopticii. Vin la opt seara, că să nu fie prea tărziu È™i să poată ajunge apoi acasă.
​
Costion Nicolescu: Aceste slujbe vor deveni o tradiție?
​
Paul Gherasim: Gândul să ne fie că acolo vă fi o mănăstire. Daca s-ar anunță că în centrul tării s-ar face o mănăstire, biserica Sfântul Gheorghe Nou ar concentra conÈ™tiinÈ›a întregii țări È™i sunt sigur că s-ar aduna cele necesare cu ajutorul lui Dumnezeu. Sunt multe lucruri de făcut, dar plecând de aici, de la Sfântul Gheorghe-Nou, care este miezul. Apoi ar mai fi refacerea Mănăstirii VăcăreÈ™ti.
​
Costion Nicolescu: În ce sens?
​
Paul Gherasim: Refacerea aceleiași biserici pe locul inițial, indiferent că acum condițiile sunt schimbate. Și biserica Mihai Vodă să fie readusa la locul ei.
​
Costion Nicolescu: Locurile îÈ™i au viață lor È™i, la un moment dat, din diferite motive, ele pot să moară. Ele nu pot fi eterne în aceasta lume. AÈ™a È™i cu aceste locuri sfinte. Dacă s-ar reface, ar fi doar niÈ™te copii. Dacă arde un Vermeer, de exemplu, îl poÈ›i reface?
​
Paul Gherasim: Nu-i acelaÈ™i lucru. Aici nu este vorba de un obiect în sine, care are valoare necontestată. Aici este vorba de un loc sfinÈ›it pe care dacă l-ai părăsit, ce te faci? Te urci într-o navetă È™i te duci pe altă planetă? Ce s-ar întâmpla dacă tot pământul lăsat omului în stăpânire de către Creator ar fi cuprins de pustiire?
​
Costion Nicolescu: Vorbind de semn bun sau rău, pentru că aveÈ›i o privire cu o deschidere duhovniceasca È™i aÈ›i petrecut în biserica atâÈ›ia ani, care credeÈ›i că ar fi starea Bisericii noastre astăzi?
​
Paul Gherasim: Pe noi, cei de-o vârstă mai înaintată, ne bucura nespus prezenta tinerilor în biserici.
​
Costion Nicolescu: Sunt mai mulți că altădată?
​
Paul Gherasim: Nu-i vorba numai de mai mulÈ›i. Ei pot fi văzuÈ›i în cele mai multe biserici din BucureÈ™ti. Sunt în biserica Sfântul Gheorghe Nou vineri seara la rugăciune; mulÈ›i nu È™tiu despre aceste seri. Astăzi în biserici sunt mai mulÈ›i tineri decât erau în trecut, È™i asta spune foarte mult. Cât de repede s-au apropiat de Biserica tocmai aceÈ™ti tineri care n-au fost catehizaÈ›i! Cât de serioÈ™i sunt! Pot spune că n-am cunoscut în tinereÈ›ea mea tineri că aceÈ™tia de acum. Nu-i vorba de număr. Când vorbeÈ™ti despre o flacăra nu vorbeÈ™ti despre mărimea ei, ci despre puterea ei de ardere. Mai importanta este o lumânare de ceara curată care arde ca o jertfă, decât un foc de paie. De fapt, credinÈ›a nu se referă la cantitate, ci la calitate.
​
Costion Nicolescu: AceÈ™tia sunt în primul rând tinerii de la AsociaÈ›ia StudenÈ›ilor CreÈ™tini OrtodocÈ™i din Romania?
​
Paul Gherasim: Da, ei sunt. Sunt mulÈ›i de la Matematică, Fizică, Medicină. Lucru cu semnificaÈ›ie mai adâncă. Răspunsul privitor la faptul că vin ei È™i nu ceilalÈ›i, de la Litere, Filosofie, poate fi căutat în ceea ce s-a petrecut în învățământ. În facultățile umaniste profesorii erau mai îndoctrinaÈ›i cu ideologie străină de natura Bisericii.
​
Costion Nicolescu: Asistăm, se pare, la o întărire a vieÈ›ii de parohie?
​
Paul Gherasim: Există o lucrare la biserica Universității (fosta biserică rusă), la Sfântul Gheorghe Vechi, la Stavropoleos, la Doamnei, la SapienÈ›ei... datorită unor preoÈ›i È™i credincioÈ™i. Unde o flacăra se aprinde È™i arde, oamenii se adună, caută să se regăsească în ceva ce le lipseÈ™te. E mai mult decât a intra într-o biserică grăbit È™i a sta puÈ›in pentru a aprinde lumânări È™i a da un pomelnic. Ei, tinerii, stau la Liturghie de la un capăt la altul, merg la Vecernie, la Utrenie. Este altceva.
​
Costion Nicolescu: Unii consideră că ar trebui modificate, scurtate slujbele ortodoxe.
​
Paul Gherasim: Privitor la tradiÈ›ia slujbelor în Biserica Ortodoxa, nu cred că trebuie schimbat nimic. Dar nu eu sunt cel mai îndreptățit să spun acest lucru, lată, aceÈ™ti tineri, care au iniÈ›iat aceste slujbe ale miezonopticii, vin È™i stau de la început până la sfârÈ™it. Vin, de asemenea, duminică dimineaÈ›a la Utrenie. AceÈ™ti tineri sunt mai pregătiÈ›i pentru viaÈ›a de mâine. Dumnezeu Cuvântul le este calea.