top of page

 

 Despre studiu 

Autor:   PAUL GHERASIM 

Sursa:   Articol 

Data:     1978 

„Ceea ce se cere pentru minte este de a pune început lucrului.”

Paul Gherasim

Atât Giunta Pisano cât ÅŸi ucenicii săi, dimpreună cu toÅ£i acei al căror nume a rămas necunoscut pentru totdeauna, mărturisesc, prin lucrarea vieÅ£ii lor, despre o tainică frumuseÅ£e a virtuÅ£ilor, despre puterea transfiguratoare a acestora, arătându-ni-se, totodată, că între ardoare ÅŸi înÅ£elegere stă buna-cuviinţă (calea înÅ£elepciunii).

​

Una este ca plăsmuirile minÅ£ii să ia chipul eului ÅŸi alta-i topirea acestuia în lucrare.

​

Cum-ul primirii vine din câtul dăruirii sinelui. Nici Fra Beato Angelico, nici fraÅ£ii Van Eyck nu au dorit, prin însuÅŸirile ÅŸi darurile ce le aveau - care erau mari dobândirea unor rezultate uÅŸoare, ci năzuinţă le-a fost munca însoÅ£ită de tăcere, sinceritate, bucurie, răbdare ÅŸi dragoste. UrmaÅŸii lor, minÅ£i cutezătoare, cărora, după dorinţă însoÅ£ită de ardoare, cetatea „artelor liberale" le-a deschis, în cele din urmă, porÅ£ile, primindu-i, îÅŸi identificau titlul nou-dobândit, de artist, cu acela de savant, de om al ÅŸtiinÅ£ei. Pictura ajunge a fi definită „una cosa mentale", ori ÅŸtiinÅ£a ÅŸtiinÅ£elor", cum o numiseră doi dintre cei mai de seamă reprezentanÅ£i ai unui timp atât de glorificat - Leonardo da Vinci ÅŸi Michelangelo.

​

„Cinstita îndeletnicire" cerea, de aici înainte, multă învăţătură, erudiÅ£ie chiar, întrucât orizonturile ce se deschideau necontenit faceau dintr-un domeniu al poeziei deopotrivă un obiect al ÅŸtiinÅ£ei autonome, o cale a cercetării.

​

A studia (spoude, gr.) ajunge pasiune aproape în sine, a cerceta însemnând a avea gust pentru aceasta. Drept urmare, sub povara unei libertăţi nespus de dorite, drumurile artei au fost prelungite fără încetare, prin proiecte ale inteligenÅ£ei ÅŸi imaginaÅ£iei, spre zone abisale, labirintice, conÅŸtiinÅ£a artistului trebuind să-ÅŸi formuleze în aÅŸa fel opiniile, încât acestea să se dovedească a fi cât mai personale, obsesivă cerinţă de aici încolo.

​

Iscodind cu imaginaÅ£ia cele nesupuse încă vederii, mintea încearcă necontenit ca, prin proiectele sale, să se vadă, de fapt, pe sine, ca .autoare a unor plăsmuiri îndrăzneÅ£e, a unei imagini asupra lumii în continuă schimbare.

​

De la a ÅŸti ( pornire ambiÅ£ioasă) ÅŸi până la a avea o opinie (acordul minÅ£ii cu ea însăşi), totul stă sub semnul poeziei, întrucât, urmând a da chip unor proiecte niciodată atinse ale minÅ£ii, conÅŸtiinÅ£a are în faţă ceva de neatins, virtual ÅŸi care, la uÅŸoara întrezărire, se preschimbă într-o înfăţiÅŸare încă ÅŸi mai dorită, ÅŸi mai tainică. De aici, toate sunt descoperite ca în oglinzi paralele ale conÅŸtiinÅ£ei; voinÅ£a liberă prin dorinţă are în faţă, drept antiteză, oglindirea libertăţii morale.

​

A fi mereu la marginile ÅŸi totodată în centrul universului, iată condiÅ£ia „trestiei gânditoare", pecetea acesteia în lucruri.

​

Simbolic, se caută centrul - necontenită înaintare prin întoarcere.

Ceea ce se cere pentru minte este de a pune început lucrului.

bottom of page