



Expoziția STUDIUL 1, 1978, Timișoara
​
Dintre multiplele înÅ£elesuri ale substantivului studium — sensuri care pleacă de la ideea de muncă, cercetare, acÅ£iune, ardoare ÅŸi aplicaÅ£ie, pentru a ajunge la semnificaÈ›iile de sectă, doctrină, sau colegiu ÅŸi corporaÅ£ie — aÅŸ reÅ£ine aici patru sau cinci variante esenÅ£iale ale noÅ£iunii, ce-mi par fundamentale pentru însuÅŸi destinul creaÅ£iei artistice ÅŸi substanÅ£ei artei în general. AÅŸadar, printre altele, studiu reprezintă muncă mereu reluată ÅŸi plină de grijă, ca ÅŸi ardoare neîncetată, într-un prim sens, iar în altul, ceva mai adânc, deÅŸi el ne-ar apărea situat într-o ordine secundă a lucrurilor, aceeaÅŸi stare de a fi a acÅ£iunii creatoare, în calitate de studiu, reprezintă intenÅ£ie care vizează ceva ÅŸi putere a spiritului de a-ÅŸi forma un mod propriu de a vedea, o opinie certă asupra lumii, ceea ce decurge dintr-o situaÅ£ie a firii mult mai profundă; ea derivă dintr-o atitudine ce are caracterul dorinÅ£ei de viaţă ÅŸi al încrederii în frumuseÅ£ea luptei cu orizontul necunoscutului.
​
Titus Mocanu - Arta ca studiu
​
Dintre multiplele înÅ£elesuri ale substantivului studium — sensuri care pleacă de la ideea de muncă, cercetare, acÅ£iune, ardoare ÅŸi aplicaÅ£ie, pentru a ajunge la semnificaÈ›iile de sectă, doctrină, sau colegiu ÅŸi corporaÅ£ie — aÅŸ reÅ£ine aici patru sau cinci variante esenÅ£iale ale noÅ£iunii, ce-mi par fundamentale pentru însuÅŸi destinul creaÅ£iei artistice ÅŸi substanÅ£ei artei în general. AÅŸadar, printre altele, studiu reprezintă muncă mereu reluată ÅŸi plină de grijă, ca ÅŸi ardoare neîncetată, într-un prim sens, iar în altul, ceva mai adânc, deÅŸi el ne-ar apărea situat într-o ordine secundă a lucrurilor, aceeaÅŸi stare de a fi a acÅ£iunii creatoare, în calitate de studiu, reprezintă intenÅ£ie care vizează ceva ÅŸi putere a spiritului de a-ÅŸi forma un mod propriu de a vedea, o opinie certă asupra lumii, ceea ce decurge dintr-o situaÅ£ie a firii mult mai profundă; ea derivă dintr-o atitudine ce are caracterul dorinÅ£ei de viaţă ÅŸi al încrederii în frumuseÅ£ea luptei cu orizontul necunoscutului.
​
Prin urmare, studiul este muncă mereu reîmprospătată, ardoare, intenÅ£ie orientată, cu sens în ordinea fiinţării, opinie bine constituită ÅŸi dorinţă profundă, de factura cuminÅ£eniei intelectuale; este dorinÅ£a ce vrea să conducă la voinÅ£a fermă de a instaura dialogul nostru autentic cu lumea.
​
Fiind acÅ£iune mereu reconstituită, studiul poate fi, în acest înÅ£eles, mai întâi, o unică încercare ÅŸi o consfinÅ£ire a clipei. Dar lanÈ›ul continuă. Clipa prezentă se leagă de o ordine ce se desfăşoară într-o perspectivă viitoare a timpului. Åži, ciudat lucru, timpul de mâine poate relua problemele duratei de azi. Momentul de astăzi este în măsură, deci, să devină o chestiune vitală ÅŸi proaspătă, pentru încercarea ce se va defini, într-un chip stăruitor, mâine.
​
Dar studiul e ÅŸi ardoare. Se spune îndeobÅŸte că arderea stă sub semnul demoniacului. Într-un anumit fel, lucrurile ar putea să se înfăţiÅŸeze în acest mod. Dar subzistă o formă plină de seninătate a arderii lăuntrice ÅŸi această ipostază a consumării interioare a fiinÅ£ei se situează sub semnul dimensiunii celeste. Studiul, ca formă a manifestării ardorii, este, însă, înainte de toate, pasiune susÅ£inută ÅŸi cu totul sinceră. Este stadiul pasiunii ce stă în deplin acord cu tine. În acest înÅ£eles, orice operă de artă este un studiu ÅŸi un semn al ardorii ce a pătruns până în stratul lucrării ÅŸi, mai ales, al pasiunii ce s-a consumat în spatele ascuns al întregii compuneri.
În calitate de intenÅ£ie fermă de cercetare, opera de artă, ca studiu, reprezintă un teritoriu al proiectelor neîncheiate, cât ÅŸi o regiune a aÅŸezărilor ample, a orânduirilor împlinite cu rost, a tuturor lucrurilor, pentru ca, astfel, lucrurile intrate în atenÅ£ia creatorului să capete sens, sub raportul existenÅ£ei, ÅŸi valoare, sub acela al expresiei. Cercetăm ÅŸi, drept urmare, elaborăm studii, pentru a descifra zonele obiectivităţii, drumul ce ne leagă pe noi de asemenea zone ÅŸi, mai cu seamă, facem toate acestea spre a ne înÅ£elege pe noi înÅŸine. Urmarea firească a unei atari atitudini este proiectul liber al sensibilităţii ÅŸi al voinÅ£ei noastre. Studiul apare, în aceste împrejurări, ca o formă specifică de mărturisire subiectivă. În fond, toate lucrările ce sunt prezentate în expoziÅ£ia de faţă reprezintă asemenea intenÅ£ii ÅŸi astfel de manifestări ale tendinÅ£elor lăuntrice de proiectare liberă ÅŸi mărturisire.
​
Ceea ce, până la urmă, constituie un fel de definire a unui ansamblu compus din multe opinii. Într-adevăr, opera artistică, act de studiu, trebuie să poarte cu sine emblemele opiniei ce stă la temelia alcătuirii ei. DuÅŸmanii opiniei sunt formulele prealabil constituite ÅŸi starea de epigonie. Uneori artiÅŸtii sunt epigoni fără voia lor. Dar aceiaÅŸi artiÅŸti, care, în intervale repetate ale vieÈ›ii lor, refac drumuri compuse anterior, au ÅŸi clipele lor de iluminare neaÅŸteptată ÅŸi impresionant de personală. Asemenea clipe trebule privite cu multă grijă ÅŸi cultivate. Dacă studiul – epigonic – nu este tocmai o cercetare bine întocmită, întrucât el este un studiu în cuprinsul unui alt studiu, È›âÅŸnirea liberă, dă o clipă, È›âÅŸnire pe care adeseori o ÅŸi uiÈ›i, pentru că nu ai siguranÈ›a duratei ei, poate fi abordat ca un adevărat studiu. Nu este o muncă lipsită de interes aceea de a inventaria, în primul rând, roadele ÅŸi proiectele de o clipă. Putem găsi în urzeala lor discretă germenii marilor proiecte de opinie ce vor apărea în viitor.
De aceea îmi place să cred că expoziÅ£ia actuală vrea să fie un mic inventar al unor atari momente de depăşire artistică. Orice studiu reprezintă, de fapt, o treaptă pe scara proceselor de continuă depăşire. Ne depăşim pe noi inÅŸine, ieÅŸim din sferele cunoscute depășim ÅŸtiutul de ieri, pentru a construi viziunea modală de mâine. Iar studiul devine, astfel, un caz particular al construirii întregii opinii. Modul de a vedea se realizează, deci, pe trepte succesive, din noianul de opere artistice, privite ca studiu, sau din asemenea forme de exprimare a intenÈ›iei ÅŸi a voinÈ›ei de cercetare a universului lucrurilor.
​
Studiul ne apare, în acest loc, ca o autentică operă. Iar substratul subiectiv al orientării, mereu reînnoite, ca intenÈ›ie spre actul de formulare a unei opinii artistice coerente, este spre dorinÈ›a de împlinire a spiritului.
​
Năzuim să fim mereu altfel. Åži aspirând către forme noi ale devenirii noastre interioare, facem din dorinţă un act permanent de studiu. A voi să parcurgi zonele necunoscutului, cu mijloacele proiectului liber al sensibilităţii, înseamnă să dobândeÅŸti, mereu ÅŸi mereu, noi forme ale încrederii în puterile creatoare de lume cu atribute artistice. Studiul trădează, acum, a fi un act stăruitor al genezei spirituale. Facem să se nască lumi ideale ale viziunii noastre estetice, pentru că nu avem altceva de ales. Pentru că suntem îndreptăţiÅ£i de a ne exprima astfel, viaÅ£a însăşi e o neîncetată formă de naÅŸtere a gestului, de alcătuire a atitudinilor, de cercetare a raporturilor noastre cu lumea. ViaÅ£a, deci, e un permanent studiu. Iar opera de artă ni se infăţiÅŸează acum drept moment concentrat al unei atari neîncetate miÅŸcări a experienÅ£ei umane. Operele de artă, ca stadii ale efortului omenesc sensibil, intră în acest lanÅ£ complex al experienÅ£ei elaborate în preajma lumii. Este motivul pentru care putem afirma că lucrările din această expoziÅ£ie sunt, fiecare, luate în parte, studii estetice, cercetări ale spiritului ÅŸi, totodată, momente ale amplei experienÅ£e umane.
Andrei PleÅŸu - Despre Studiu
​
ViaÅ£a oricărui creator nu poate fi decât o prelungă ÅŸi studioasă tăcere întreruptă din când în când de interjecÅ£ia câte unei opere. Clipa „facerii" propriu-zise e rară ÅŸi, din unghiul conÅŸtiinÅ£ei individuale, întâmplătoare. Numai studiul prealabil înfăptuirii e permanent ÅŸi aflat sub deplinul control al artistului. Dar ce se înÅ£elege de obicei prin studiu? Pentru mulÅ£i „a studia" nu e decât un mod de a-ÅŸi face ÅŸi întreÅ£ine mâna, o gimnastică oarecare, o exterioară manieră higienică. Pentru alÅ£ii, mai neglijenÅ£i încă, studiul acoperă strictamente episodul ascuÅ£irii cuÅ£itelor „dinaintea marii operaÅ£ii”: câteva notaÅ£ii frugale, două, trei schiÅ£e pregătitoare, un strict necesar calcul de efecte. În aceste accepÅ£iuni ale sale, studiul e desigur necesar, dar cu totul insuficient.
​
Căci, în sens înalt, el este mai mult decât un mod de a obÅ£ine îndemânarea, după cum artistul este altceva decât un personaj caracterizat prin „manualitate”. Înainte de a fi un meÅŸteÅŸugar, artistul este un contemplativ. Fapta sa primordială este „cosa mentale”. În consecinţă el trăieÅŸte sub specia studiului chiar atunci când nu întreprinde nimic înregistrabil din afară. Studiul e felul artistului de a aÅŸtepta. La această „aÅŸteptare” încordată până la extaz se referea fără îndoială BrâncuÅŸi când declara că „greu nu e să faci lucrurile, ci să te pui în starea de a le face". E cea mai bună definiÅ£ie a studiului din câte cunosc. În perimetrul ei, studiul strict tehnic, crochiul, schiÅ£a de compoziÅ£ie apar drept simple cazuri particulare.
​
Devin dimpotrivă existenÅ£iale, date ce Å£in de modul general de viaţă al artistului, de disciplina lui intimă, de destinul lui psiho-fiziologic. În Orientul Îndepărtat, „X făcătorul de imagini", căruia i se spunea adesea, în mod expres, „yoginn", se pregătea de momentul creaÅ£iei practicând „dhyana'', meditaÅ£ia rituală. Åžtim despre Fra Angelico (ÅŸi probabil că el nu era în vremea sa un caz izolat) că înainte de lucru se deda rugăciunii. După RenaÅŸtere însă, practicile de acest tip ocupă, în economia creaÅ£iei, un loc din ce în ce mai restrâns, tinzând spre totala lor dispariÅ£ie.
​
Tehnicile spirituale tradiÅ£ionale sunt înlocuite de „tabieturi" mai mult sau mai puÅ£in excentrice, abandonate bunului plac individual. În secolul al XIX-lea, la câÅ£iva „damnaÅ£i (din categoria lui Baudelaire ÅŸi Rimbaud) apar încă ecouri ale unor procedee de „antrenament" spiritual conÅŸtient aplicat. Sunt procedee de coloratură tantrică, evocând ceea ce în textele alchimiÅŸtilor se numea „calea umedă": provocarea spiritului prin „dezlegarea" brutală a corpului (alcool, deboşă, drog) de normele funcÅ£ionării lui curente.
​
În veacul nostru, un singur artist se dovedeÅŸte preocupat — din câte ÅŸtim — de problematica tehnicilor spirituale necesare aÅŸezării artistului în „starea de a face". E Salvador Dali, autorul unei întregi cărÅ£i de reÅ£ete destinate să ofere începătorilor un corp de „canoane" imediat aplicabile, nu doar în câmpul artei, dar ÅŸi în acela al vieÅ£ii.
​
Dincolo de frivolitatea aparentă a textului lui Dali, sunt de găsit în el masive lecturi de literatură esoterică europeană ÅŸi orientală ÅŸi, mai cu seamă, o justă înÅ£elegere a importanÅ£ei pe care o poate căpăta, pentru un creator autentic, cel mai neînsemnat detaliu de viaţă.
Studiului aplicat, desfăşurat in vederea producerii unui obiect dat, i se adaugă - imperativ - studiul de sine, întreprins ceas de ceas în afara activităţii creatoare. „Ce faci când nu te ocupi de artă"? iată întrebarea care trebuie să ÅŸi-o pună fiecare artist pentru a cerceta resorturile cele mai subtile ale demersurilor sale. Sau mai exact ÅŸi oricât ar părea de paradoxal: „Cum te ocupi de artă în momente în care nu pari să te ocupi de ea?" Faptul plăsmuitor în sine e un mod de a lucra cu o idee, cu o materie anumită, cu un motiv, cu un program estetic etc. Studiul e, preponderent, un mod de a lucra cu tine însuÅ£i. Åži asta începe de la cât dormi, de la ce mănânci, de la cum respiri, cum visezi, cum mergi, cum stai de vorbă, cum taci, cum surâzi, cum priveÅŸti. Studiul e o „purificatio", o luptă acerbă, la toate nivelurile, cu intâmplătorul, cu neesenÅ£ialul, cu nesemnificativul. Studiul e truda necesară pentru a putea deveni spontan. A i te dedica înseamnă a te arăta conÅŸtient de răspunderea uriaşă care-Å£i revine, din clipa în care deÅ£ii puterea talentului sau poate a geniului.
​
Studiul e deprinderea de a te modela singur în aÅŸa fel încât să devii instrumentul optimal al artei tale. Studiul e probitatea creatorului faţă de forÅ£a sa creatoare. Toate acestea, o ÅŸtiu bine, sunt greu de ilustrat într-o expoziÅ£ie. Dar o expoziÅ£ie cu titlul „Studiul" se poate dispensa de a fi prea explicită. E destul dacă ea reaminteÅŸte artiÅŸtilor înÅŸiÅŸi ÅŸi publicului ÅŸi criticilor că deplinătatea oricărei opere e efectul ultim al unei titanomahii, în vâltoarea căreia nu ai nicio ÅŸansă, dacă nu ÅŸtii să răsfrângi asupra fiecărei clipe de viaţă curajul de a rata, o suverană stăpânire de sine ÅŸi cuminÅ£enia eliberatoare a studiului.
Paul Gherasim – Despre expoziÈ›ia STUDIUL 1
Gustul de a cerceta, reflectat ÅŸi în imagine, arată, totodată, gradul la care vocaÅ£ia ÅŸi năzuinÅ£a se pot transforma în necontenită ardoare. Astfel, prin reînnoită stăruinţă, creÅŸte puterea unui ataÅŸament virtual, precum ÅŸi a unei noi porniri, spre ceva care niciodată nu are a îngheÅ£a în simplu obiect petrificat, primind chip de fetiÅŸ. Descoperirea aceasta este legată de un domeniu în care totul trebuie păstrat sub semnul spiritualului. Iată, un asemenea înÅ£eles se poate desprinde ÅŸi din expozitia de la galeria „Bastion" din TimiÅŸoara, care readuce în discutie, în termenii mai sus enunÈ›aÈ›i, conceptul de studiu. Ce semnificatie poate avea o asemenea expoziÈ›ie, oarecum neobiÅŸnuită, ÅŸi care ar fi scopul ei? Ea poate însemna un moment în care conÅŸtiinÈ›a, implicată direct în fapt, cheamă conÅŸtiinÈ›a teoretică de a fi implicată la rândul ei. Astfel, studiul devine obiect al unei îndoite semnificaÈ›ii: studiul ca formă a trăirii în fapt ÅŸi studiul ca modalitate de înÈ›elegere a unui întreg fenomen de cultură. Este aici vorba despre o lucrare unică, niciodată încheiată, a spiritului. Iată de ce această manifestare nu este ÅŸi nu avea cum să fie o expunere atotcuprinzătoare, ceea ce i-ar fi modificat caracterul de ceva viu. Este, dar, o încercare „din mers", din frânturi de experiente ÅŸi efort, semnificative, întrucât poate fi luată în serios acea parte importantă a unei munci retrase, tăcute, rămânând mai mult sub pecetea anonimatului. După cum însuÅŸi cuvântul asupra căruia stăruie acum atenÅ£ia, cuprinzând un inÅ£eles atât de nuanÅ£at, datorită deschiderilor pe carc le are, tot aÅŸa lucrurile, în sensul condiÅ£iei lor mai intime (mai „fragile"), redevin ccea ce erau virtual: expresii ale unor moduri de opÈ›iune. Lucrarca aceasta poate fi înÅ£eleasă ca o înaintare subtilă a atenÈ›iei într-un domeniu al măsurii spiritului.
​
Rămâne doar ca ÅŸtiinÅ£a de a lua totul în serios să devină o străduință permanentă. În ediÅ£iile viitoare ale acestei expoziÅ£ii, concentrând programul lor în anume direcÅ£ii de cercetare, cum ar fi, bunăoară, unele sugestii din secÅ£iunile expozitiei de acum, s-ar putea aduce elemente mereu înnoitoare ÅŸi, totodată, generatoare de experiență.
Ion Grigorescu - Despre expoziția Studiul 1
​
Înainte de a lucra la organizarea expoziÅ£iei, ÅŸtiam, colectivitatea de artiÅŸti nu este unită. TotuÅŸi, mi s-a dovedit că modul de lucru (hârtii cu notiÅ£e, idei, desene mici) e surprinzător de asemănător (note cu data gândurilor, deci ideea de urmări dezvoltarea). Apoi, în ciuda diferenÅ£elor aparente dintre stiluri, am găsit foarte multe puncte comune. UNU. Casa ÅŸi grădina - spaÈ›ii estetice. EcuaÈ›ia: sufletul nostru = cantitatea de verdeață consumată (citat din Bertalan). O pernă în putrefacÈ›ie, cu pământ, cuie, din care ies lujeri de fasole ÅŸi mor de pe urma consu-mului. Planta, spaÅ£iul, sistem galactic prin armonie (seria Fibonacci ÅŸi numărul de aur), ajunge spatiul dorință. DOI. Universul văzut de Bitzan. Aparent farsă de hartă, râuri confundate cu lanÅ£uri de munÅ£i ÅŸi cu graniÅ£ele. Spiralele scrisului. Roza vânturilor egal avion, egal om cu braÅ£ele ÅŸi picioarele în extensie de zbor, apoi diviziunea totală a spaÅ£iului în unităţi. Åži în colÅ£ul hărÅ£ii reîntâlnim, dintr-o miniatură persană, colată, dorinÅ£a. O servitoare aduce cafeaua, o femeie cântă la un instrument cu coarde, perle la gâtul stăpânei, pomul înflorit pe fereastră. TREI. Floarea, secÅ£iune prin ea, viziunea în diagonală, aeriană, deci tot univers, centru ÅŸi învelirea centrului în petale (Alin Gheorghiu). PATRU. Germenele cunoaÅŸterii al lui Tăutu. Fusul, o fasole uriaşă, ochiul, ecloziunea oului. CINCI. Spiralele creÅŸterii, cu intrare ÅŸi ralanti spre centru, la Bernea. Zborul ciocârliilor, Dealul, jumătate de ochi. La fel de avântaÅ£i în sus norii. La fel, liniile geologice de spargere. Zonă de amestec pământ-roci sparte. Deci presupunerea că centrul, baza pământului e moale ÅŸi uniformă, placentară, provenită din dorinţă. ÅžASE. La Mircea Teodorescu, vioara ÅŸi f-urile ei repetă spiralele, cercul ovoidul, universul rezonant, vibrat. Problema rezonanÅ£ei din cauza energiei câmpului ÅŸi a modulului lui BoambeÅŸ. Atomi, molecule. La Mircea Teodorescu, un lucru în plus. Vioara are trei axe reunite, unde s-ar întâlni, prelungite, corzile. Este modelul naÅŸterii, al renaÅŸterii formelor. Vezi ÅžAPTE. Trei în unu, de Gh. Berindei. OPT. Turbionul creaÅ£ional. Elicoidul, săgeată spre infinit, la Adina Caloenescu. La Horia Mihai, calculul de unităţi, cu numere simple, naturale. Finitul, octogonul lui Paul Gherasim. De aici, foarte repede ajungem la NOUÄ‚: „se poate găsi o curbă a gradienÅ£ilor, optimă pentru a construi un om, de portret" (Åžerban Epure). Deci Golemul. Omul din argilă ÅŸi, astfel, revenim la Bernea. Aici se apropie cuptorul ceramic al lui Flaviu Dragomir. ZECE. Caietul lui de experienÅ£e, oră cu oră, care-1 duce la o încifrare aproape totală a semnelor de care se serveÅŸte. Vezi ÅŸi la BoambeÅŸ; codurile cu cheie, vezi la Bitzan, litere fără coduri. La fel, UNSPREZECE, Mursa. DOISPREZECE. Cuptorul-catedrală) cuptorul cosmic, creaÅ£ional, la Tiberiu Marianov. TREISPREZECE. „Absida" lui Marin Gherasim, căptuÅŸită cu zgură de argint ÅŸi aur. Zgura de litere arse a lui Ioan Mursa. „Bolta" lui Paul Gherasim, ca formă. Calota derivată din cub, Å£inută pe cub. Formă de vatră. Åži ca sursă de lumină. Căci cuptorul, sursă de lumină, arde culorile până la negru. (Mursa). PAISPREZECE, Arde (Decebal NiÅ£ulescu, „Cerc cromatic", Ion Nicodim, „Curcubeu pe câmp"). Toate pe forma bolÅ£ii cuptor. Culori, lumini amestecate chimic. in fine, rolul spectrului cromatic, difracÅ£ia, la Kancsura. La fel, CINCISPREZECE, scaunul-tron, al lui Marin Gherasim. Forma lucrării lui Mereuţă. ÅžAISPREZECE. Rolul jucat de chimie ÅŸi fizică, în special de chimia fizică, apare iniÅ£ial la Mereuţă, unde, într-un atelier de chimist, se văd sticle pe foc, ferestre, fulgere, maÅŸina cu platină sau foiÅ£e de aur ÅŸi periuÅ£e metalice, maÅŸina Wimshurst. Sferele de oÅ£el sau cărbunii din care vor Å£âÅŸni fulgere, becuri cu filament ÅŸi, în fine, un humanoid ÅŸi două păsări, poate din sticlă, simbol al sufletului separat de humanoid. Bucătării la Grigorescu Ion, la care se poate adăuga: lentila cu care fotografiază este un produs de cuptor. ÅžAPTESPREZECE. InstalaÅ£ii pentru sugestionat ploaia, pentru rememorare, pentru OM, concepute ca un motor (vezi bujiile, ghidonul, ÅŸenilele etc.), preocupare existentă ÅŸi la Traian Bădulescu. Moduri de miÅŸcare noi pentru lumea vie. Matei Lăzărescu duce mai departe similitudinile. Deci OPTSPREZECE. Corpul omului este egal cu spaÅ£iul, cu universul (la fel ÅŸi la Doru Covrig), egal cu turbionul, egal cu divizarea atomică hexagonală (păpădia străbătând aerul, sau bătută de vânt). Se anunţă acum alte consecinÅ£e. Diviziunea Atomică. La Gabrea, NOUÄ‚SPREZECE, Ionas feminin, Ionas masculin. DOUÄ‚ZECI. Paricidul, lupta cu sine, cu destinul, intradiviziunea pe sine. Adică desfacerea sa în două, la Grimalschi. Idolul feminin. Femeia, spaÅ£iul, groapa, Bărăganul, în lucrările lui Aurel Bulacu. Tot introdiviziunea, la Geta Brătescu. Mâna feminină, mâna mecanism, mâna păianjen, plantă ÅŸi, invers, la Wanda Mihuleac, peisajul casă, panoramic. Apoi ghemul, la Decebal Scriba, ghemul univers, centru al unui sistem planetar. Nodul, contopire, îmbrăţiÅŸare. Ionas — reîntoarcere în mamă, în perimetru, incintă. DOUÄ‚ZECI ÅžI UNU. Studii morfologice. Se vede vertebra în studiul lui Sorin Dumitrescu. De altfel, el anunţă trecerea de la topografie la ideografie, deci la imaginea schemă. DOUÄ‚ZECI ÅžI DOI. Festivităţi ale agriculturii, dacă am mări imens „Wagen"-ul alegoric al lui Stephan JÓ“ger, am retrăi grădina lui Alin Gheorghiu, Bertalan ÅŸi Ana LupaÅŸ, în special. În jurul lui JÓ“ger se grupează imediat (dacă judecăm ca până acum) peisajele lui Hoeflich, Mărgineanu, Almăşanu, CreÅ£u-OrăviÅ£an. DOUÄ‚ZECI ÅžI TREI. Cap de pod final al atitudinii iniÅ£iale (Bertalan). Este tandreÅ£ea extraordinară, împăcarea extraordinară cu natura, a lui Catul Bogdan. Sensul cel mai de nepătruns al întregii expoziÅ£ii e microscopica sa natură moartă, cu paleta de pictură aÅŸezată vertical, ca pentru „ATENÅ¢IE!", prelungire a mâinii stângi, oglindă feminină, anima, „neÅŸti-utul". DOUÄ‚ZECI ÅžI PATRU. MULTIVISION 1, film alb-negru DS/8, 13 min. Bertalan-Flondor- Tulcan-Ilica. „Două aparate cu proiecÅ£ie încruciÅŸată. Simultan. Planul a devenit insuficient. Am vrut să folosim aerul. Prin reverberaÅ£ie vizuală imaginile primesc calitatea de mediu. Ne aflăm în prezenÅ£a tridimensională a unor miÅŸcări, lumini, întâmplări, gânduri".
Titus Mocanu- despre expoziția STUDIUL 1
​
După opinia mea, cel mai important lucru pe care 1-aÅŸ putea spune în câteva cuvinte e acela potrivit căruia expoziÅ£ia de faţă constituie pentru noi un prilej de mare bucurie. Pentru prima oară, la noi în Å£ară, se organizează o expoziÅ£ie de acest fel. O expoziÅ£ie care, cumva, pune în lumină starea interioară a creaÅ£iei mai mult decât stadiul ei exterior sau situaÅ£ia ei finală. AÅŸadar, suntem în fata unei manifestări care caută să intre mai profund în însăşi intimitatea procesului de creaÅ£ie artistică. Din acest motiv, putem spune, pe bună dreptate, că acest eveniment reprezintă un mod stăruitor de conturare a unuia din cele mai importante aspecte ale faptului de nuanţă constructiv-estetică: dezvăluirea treptelor procesului creator, trepte care nu sunt altceva decât etapele succesive ale actului de studiere artistică. Orice moment creator se compune, deci, din momente de studiere continuă. Studiul e o muncă mereu reîmprospătată, ardoare, intenÅ£ie orientată, cu sens în ordinea fiinţării, opinie bine constituită; este dorinÅ£a ce vrea să conducă, voinÅ£a fermă de a instaura dialogul nostru autentic cu lumea. Studiul se trădează a fi un act stăruitor al genezei spirituale. Operele de artă, ca stadii ale efortului omenesc sensibil, intră în lanÅ£ul complex al experienÅ£ei elaborate în preajma lumii. Este motivul pentru care ÅŸi putem afirma că lucrările din această expoziÅ£ie sunt, fiecare, luate în parte, studii estetice, cercetări ale spiritului ÅŸi, totodată, momente ale amplei experienÅ£e umane.
​
Consider că această expoziÅ£ie este deosebit de importantă ÅŸi de semnificativă întrucât ea constituie un fel de dovadă a existenÅ£ei unor frământări deosebit de profunde la nivelul gândirii artistice româneÅŸti, al unei gândiri profunde ÅŸi foarte moderne în acelaÅŸi timp. Sub acest raport, aÅŸ spune că, sub nici o formă, expoziÅ£ia de faţă nu se situează mai prejos decât o expoziÅ£ie de bună factură organizată pe plan internaÅ£ional. Chiar ÅŸi tendinÅ£ele stilistice, ce se dezvăluie în cuprinsul expoziÅ£iei de faţă, dovedesc capacitatea artiÅŸtilor noÅŸtri de mare calitate de a cuprinde, sensibil ÅŸi conceptual, pe bază autentică, pătrunderea realităţilor lumii obiective, a unui întreg lanÅ£ de fenomene stilistice de esenţă modernă. Iată, să ne gândim puÅ£in la câteva aspecte sugestive. Aici sunt prezente, ca direcÅ£ii expresive dominante, de pildă, conceptualismul ÅŸi arta de factură geometrică. Amândouă sunt moduri de manifestare prin excelenţă contemporane. Dar manifestările respective nu sunt, sub nici o formă, epigonice. De exemplu, manifestările conceptualiste, care, repet, sunt dominante aici, dovedesc o capacitate remarcabilă de extindere a problematicii conceptuale prin intermediul desenului grav ÅŸi al însemnului auster în aÅŸa fel, încât să se atingă niÅŸte zonă de factură existenÅ£ială, aÅŸ zice mai profunde decât acelea în care se situează unii conceptualiÅŸti occidentali, care parcă nu au întotdeauna ceva de spus în momentul în care elaborează o atare artă frustă ÅŸi deosebit de profundă. ArtiÅŸtii fac, aici, în expoziÅ£ia de faţă, dovada unei trăiri autentice a gestului conceptual; acest lucru mi se pare deosebit de semnificativ. Dacă vrem, este vorba de un fel de trăire a vieÅ£ii ca dramă, în cel mai bun înÅ£eles al cuvântului; intră în joc, deci, un stadiu al dramei artistice, aÅŸadar un moment expresiv fundamental, pus în slujba faptului stilistic conceptual ÅŸi însoÅ£ind discursul complex al subiectivităţii artistice.
​
Precizăm, de asemenea, că subzistă aici foarte multe asemănări în raport cu ÅŸtiinÅ£a ÅŸi, mai ales, sunt de semnalat legăturile cu tehnica, ce sunt prezente atât în expoziÅ£ie, cât ÅŸi în filmele care însoÅ£esc această manifestare. Numai că, într-un atare caz, este vorba de o relaÅ£ie cu ceea ce am numi tehnica cinematografică. Filmele restaurează sau ne înfăţiÅŸează asemenea demersuri apropiate de tehnica cinematografiei, dacă ne e permis să ne exprimăm astfel. Dar trebuie subliniat, în aceaÅŸi timp, că asemenea filme sunt o mărturie discretă în primul rând despre substratul adânc al existenÅ£ei moderne. Evident, multe din studiile artistice prezente în expoziÅ£ie se leagă de datele ÅŸtiinÅ£ei fundamentale ÅŸi nu de ce am numi noi o ÅŸtiinţă simplă, elementară ÅŸi aplicată. Arta nu se poate raporta în acest fel secund la ÅŸtiinţă. Arta se leagă undeva, în demersul ei de factură mai tehnologică, mai structurală ÅŸi cinetică, de modul de a elabora discursul intelectual la nivelul ÅŸtiinÅ£elor fundamentale, adică la nivelul fizicii fundamentale, al matematicii fundamentale, al diferitelor teorii legate de marile sectoare ale ÅŸtiinÅ£elor amintite, de cibernetică, de teoria informaÅ£ională în mod general. Sub raport cinetic, arta se constituie, evident, ÅŸi în relaÅ£ie cu tehnica. Momentul care face posibilă confruntarea ÅŸtiinÅ£ei fundamentale cu arta se petrece exact la nivelul cel mai adânc al ambelor moduri de a medita asupra lumii. Reflectând asupra universului, ÅŸtiinÅ£a ajunge să dezvăluie o seamă de structuri de bază ale existenÅ£ei care sunt de o simplitate absolută ÅŸi, aÅŸ spune, de o idealitate ÅŸi o frumuseÅ£e absolută. Arta modernă, cu implicaÅ£ii ce Å£in de domeniul rigorii gândirii filosofice, precum ÅŸi proiectele stilistice contemporane, ce izvorăsc din zonele rigorii logico-ÅŸtiinÅ£ifice, oricum vor ajunge să pună în lumină structuri fundamentale ale existenÅ£ei ÅŸi spiritului, asemănătoare cu cele prezente în câmpul ÅŸtiinÅ£ei — structuri de bază, care sunt, de această dată, în primul rând frumoase, deci în primul rând este-tice, pentru ca, implicit, ele să ne apară a fi deosebit de autentice, de exacte ÅŸi, aÅŸ spune, riguros ÅŸtiinÅ£ifice, în clipa în care ne dăm seama că, undeva, la limită, ca fapte de cultură, ÅŸtiinÅ£a ÅŸi arta se îmbină în aceeaÅŸi magmă comună a poeziei multiple a firii.
Andrei PleÅŸu - „Studiul" sau despre partea nevăzută a creaÅ£iei"
​
În geografia spirituală a ţării, TimiÅŸoara este, în aceste zile, metropolă; ea găzduieÅŸte o expoziÅ£ie de mare anvergură, intitulată „Studiul" ÅŸi adunând laolaltă cam trei sute de lucrări, semnate de artiÅŸti din toate zările plasticii româneÅŸti.
​
„A găzdui" o expoziÅ£ie — ne învaţă însă timiÅŸorenii — nu înseamnă a arbora o îndatoritoare pasivitate, a oferi un placid loc de popas. A găzdui o expoziÅ£ie înseamnă a găsi mijloacele de a te exprima prin ea. Åži dincolo de ceea ce sălile pitorescului „Bastion" timiÅŸorean spun prin conÅ£inutul lor expres, în spaÅ£iul lor se poate citi vocaÅ£ia culturală a unui întreg oraÅŸ; vocaÅ£ia aceasta capătă contur printr-o fericită colaborare de date disparate: elanul participativ al publicului, inteligenÅ£a forurilor conducătoare locale, competenÅ£a câtorva organizatori. PerformanÅ£a TimiÅŸoarei este, pe de altă parte, aceea de a nu fi obÅ£inut — prin expoziÅ£ia aceasta — o simplă victorie autohtonă. Ea a ÅŸtiut să fie punctul de coagulare al unor valori care nu sunt numai ale ei. Bunul gust ÅŸi înÅ£elepciunea lui Paul Gherasim, tenacitatea imperturbabilă a lui Ion Grigorescu au colaborat astfel spectaculos cu solicitudinea avizată a lui Coriolan BabeÅ£i, cu ingeniozitatea de mare Å£inută a grupului Bertalan-Flondor-Tulcan ÅŸi cu virtuÅ£ile atâtor alÅ£i artiÅŸti ÅŸi critici, pe care nu-i numim, numai pentru a nu transforma omagiul în complezentă inventariere. in definitiv, meritul tuturora — meritul oricărui bun organizator de expoziÅ£ii — este modesta retragere în penumbra culiselor pentru a lăsa prim planul expoziÅ£iei înseÅŸi. Cât despre expoziÅ£ie, ocupându-se de partea nevăzută a creaÅ£iei, de stadiile pregătitoare ale înfăptuirii propriu-zise, ea beneficiază simultan de atributele permanenÅ£ei ÅŸi ale actualităţii.
​
De fapt, viaÅ£a oricărui creator nu e decât o prelungă ÅŸi studioasă tăcere, întreruptă, din când în când, de interjecÅ£ia câte unei opere. Clipa „facerii" propriu-zise e rară ÅŸi, din unghiul conÅŸtiinÅ£ei individuale, întâmplătoare. Numai studiul prealabil înfăptuirii e permanent ÅŸi aflat sub deplinul control al artistului. Dar ce se înÅ£elege de obicei prin studiu? Pentru mulÅ£i „a studia" nu e decât un mod de a-ÅŸi întreÅ£ine mâna, o gimnastică oarecare, o exterioară manevră igienică. Pentru alÅ£ii, mai neglijenÅ£i încă, studiul acoperă episodul ascuÅ£irii cuÅ£itelor dinaintea „marii operaÅ£ii", două-trei schiÅ£e pregătitoare, un strict necesar calcul de efecte. in aceste condiÅ£ii ale sa1e, studiul este necesar, dar cu totul insuficient. Căci, in sens inalt, el este mai mult decât un mod de a obÅ£ine indemânarea, după cum artistul este altceva decât un personaj caracterizat prin „manualitate". Înainte de a fi un meÅŸteÅŸugar, artistul este un contemplativ. Fapta sa primordială este „cosa mentale". În consecinţă, el trăieÅŸte sub specia studiului, chiar atunci când nu întreprinde nimic înregistrabil din afară. Studiul e felul artistului de a aÅŸtepta. La această „aÅŸteptare", încordată până la extaz, se referea fără indoială BrâncuÅŸi, când declara că „greu nu e să faci lucrurile, ci să te pui în starea de a le face". E cea mai bună definiÅ£ie a studiului din câte cunosc. În perimetrul ei, studiul strict tehnic, crochiul, schiÅ£a de compoziÅ£ie apar drept simple cazuri particulare.
​
Devin, dimpotrivă, esenÅ£iale date ce Å£in de modul general de viaţă al artistului, de disciplina lui intimă, de destinul lui psihofiziologic. În Orientul Îndepărtat, „X, făcătorul de imagini", căruia i se spunea, adesea, în mod expres, „yoginn", se pregătea de momentul creaÅ£iei practicând „dhyana”, meditaÅ£ia rituală. Åžtim despre Fra Angelico (ÅŸi probabil că el nu era în vremea sa un caz izolat) că, înainte de lucru, se deda rugăciunii. După RenaÅŸtere, însă, practicile de acest tip ocupă în economia creaÅ£ie, un loc din ce in ce mai restrăns, tinzând spre totala dispariÅ£ie.
Tehnicile spirituale tradiÅ£ionale sunt înlocuite de „tabieturi" mai mult sau mai puÅ£in excentrice, abandonate bunului plac individual. Faţă de această împrejurare, expoziÅ£ia „Studiul” se instituie ca o reacÅ£ie plină de răspundere. Studiului aplicat, desÅŸurat în vederea producerii unui obiect dat, i se adaugă imperativ studiul de sine, întreprins ceas de ceas in afara activităţii creatoare. „Ce faci când nu te ocupi de artă?" iată intrebarea care trebuie să ÅŸi-o pună fiecare artist pentru a ccrceta resorturile cele mai subtile ale demersurilor sale. Sau mai exact ÅŸi oricât ar părea de paradoxal: „Cum te ocupi de artă în momente în care nu pari să te ocupi de ea?" Faptul plăsmuitor în sine e un mod de a lucra cu o idee, cu o materie anumită, cu un motiv, cu un program estetic etc. Studiul e, preponderent, un mod de a lucra cu tine însuÅ£i. Și asta începe de la cât dormi, de la ce mănânci, de la cum respiri, cum visezi, cum mergi, cum stai de vorbă, cum taci, cum surâzi, cum priveÅŸti. Studiul e o „purificatio”, o luptă acerbă, la toate nivelele, cu întâmplătorul, cu neesenÅ£ialul, cu nesemnificativul. Studiul e truda necesară pentru a putea deveni spontan. A te dedica înseamnă a te arăta conÅŸtient de răspunderea uriaşă care-Å£i revine, din clipa în care deÅ£ii puterea talentului sau poate a geniului.
​
Studiul e deprinderea de a te modela singur în aÅŸa fel încât devii instrumentul optimal al artei tale. Studiul e probitatea creatorului faţă de forÅ£a sa creatoare. Toate acestea, o ÅŸtiu bine, sunt greu de ilustrat într-o expoziÅ£ie. Dar o expoziÅ£ie cu titlul „Studiul" se poate dispensa de a fi prea explicită. E destul dacă ea reaminteÅŸte artiÅŸtilor înÅŸiÅŸi ÅŸi publicului ÅŸi criticilor deplinătatea oricărei opere e efectul ultim al unei titanomahii.
Andrei Pleşu: despre expoziția STUDIUL 1 - partea 2
​
S-a petrecut în zilele acestea la TimiÅŸoara un eveniment a cărui importanţă o să se contureze din ce în ce mai limpede pe măsură ce va trece timpul. Acum suntem prinÅŸi în vâltoarea concretă a evenimentului acestuia ÅŸi nu realizăm ce ecou important poate el să aibă. Important, întâi, pentru că are loc într-un centru cultural de mare vitalitate, cum s-a ÅŸi văzut, ÅŸi care putea să ofere surprize de toate felurile, Åži din cele mai plăcute, tuturor celor care au participat la expoziÅ£ie ÅŸi la ce i-a urmat. Se cuvine să omagiem întru aceasta publicul: excelent, avizat, atent, deschis, cultivat, ÅŸi apoi organizarea promptă ÅŸi foarte eficace, de care o să ne amintim multă vreme cu bucurie. Caracterul de unicat al expoziÅ£iei rezultă din împrejurarea că ea are o axă, un reper riguros ÅŸi în jurul acestui reper se adună o imensă cantitate de lucrări. De obicei expoziÅ£iile pe o temă sau pe o idee sunt limitate sau, dacă sunt expoziÅ£ii de o asemenea anvergură, ele riscă să nu aibă o axă, să nu aibă unitate. Ceea ce se realizează aici este o splendidă îmbinare de coerenţă, de omogenitate în idee ÅŸi de cantitate de spectacol optic opulent.
​
Astăzi dimineaţă seria de filme pe care le-am văzut — mai ales cele realizate de Bertalan-Flondor-Tulcan — constituie iarăşi un eveniment asupra căruia ne e greu să ne pronunţăm imediat. Am rămas cu o senzaÅ£ie de gravitate, de vocaÅ£ie asumată ÅŸi trăită la cel mai înalt nivel. E o senzaÅ£ie pe care de foarte multă vreme nu am mai avut-o în contact cu artiÅŸtii cu care eram obiÅŸnuit. S-a întâmplat în dimineaÅ£a asta un fapt de cultură care ar trebui să ne pună pe gânduri ÅŸi să ne facă să medităm asupra destinelor pe care arta le poate căpăta astăzi. Ai uneori impresia că arta, plastica în primul rând, a ajuns situaÅ£ie de ÅŸah-mat. Într-un fel de blocaj. Å¢i-e greu să percepi căile posibile de continuare a drumului. Or, un asemenea moment, precum cel de astăzi, lasă impresia că există oameni, în unii dintre artiÅŸtii pe care i-am cunoscut, puteri, de la care putem aÅŸtepta încă totul. Plecăm din TimiÅŸoara cu senzaÅ£ia că lucrurile pot fi continuate, că pot fi luate iarăşi de la început ÅŸi că noi, ÅŸi artiÅŸtii, ÅŸi plastica, în general, Åži cultura românească în această clipă au, toate, un sens încurajator, un rost.
Mihai DriÅŸcu - „Studiul"
​
Această manifestare excepÅ£ională, mai neobiÅŸnuită după baremurile acreditate, poate fi considerată drept o muncă în echipă - în multe privinÅ£e, începând cu dificilul, fiindcă ambiÅ£iosul, obiectiv urmărit, exemplară - ce vizează jalonarea, crearea de ordine, într-un domeniu extrem de vast ÅŸi de eterogen: creativitatea artistică actuală. Astăzi, când creativitatea apare ca un aspect esenÅ£ial al spiritului timpului nostru, e inutil să subliniem deplina actualitate — ÅŸi evidenta necesitate — a unei asemenea întreprinderi. Pentru relevarea sistemului de relaÅ£ii existente în interiorul practicii artistice, a acestui dublu caracter, speculativ ÅŸi operaÅ£ional, al artei, de care vorbeÅŸte Francastel, criteriile de organizare a expoziÅ£iei aparÅ£in, în bună măsură, tehnicii modelismului operator. Aceasta ar consta în reproducerea ÅŸi ordonarea, la scară, a fenomenului, pentru a facilita înÅ£elegerea. „Valoarea intrinsecă a modelului redus", sublinia Levi Strauss, este că el compensează renunÅ£area la dimensiunile sensibile (aici utopica totalitate a soluÅ£iilor de creativitate artistică existente la noi - n.n.) prin achiziÅ£ia datelor inteligibile".
​
(O primă consecinţă a acestei voinÅ£e teoretice ÅŸi analitice: plasarea autorilor după structuri exemplificatoare, pe „secÅ£iuni", desfiinÅ£ează norma curentă a „palierelor de notorietate", locul în enunÅ£ul expoziÅ£ional este dictat de necesităţi teoretice, neintervenind „raÅ£iuni de cotă", nimeni nu este, în principiu, nesubstituibil, expoziÅ£ia poate fi, mental sau efectiv — căci expoziÅ£ia s-ar cere itinerată redusă sau amplificată. Sublinierea era necesară, deoarece doar tocmai acest mod — ce încearcă programatic să elimine parÅ£ialitatea gusturilor ÅŸi preconcepÅ£iilor — de a realiza expoziÅ£ia a generat, uneori orgolioase, alteori caraghioase, nemulÅ£umiri).
​
La o primă apropiere de conÅ£inutul global al expoziÅ£iei, este de sesizat tensiunea esenÅ£ială ce apare între tradiÅ£ia artei (înÅ£elegând prin aceasta cunoaÅŸterea sistematizată) ÅŸi inovaÅ£ie (restructurarea cunoaÅŸterii artistice). Faptul este perfect normal, acestea fiind, în creativitatea de orice tip, prezenÅ£e simultane. TradiÅ£ia, au observat specialiÅŸtii, are o serie de afinităţi cu conceptul de gândire convergentă, de găsire a unei singure soluÅ£ii; inovaÅ£ia cu gândirea divergentă, ce este caracterizată prin destrămarea stereotipurilor, a utilizărilor obiÅŸnuite.
​
Din prima derivă „înÅ£elepciunea" (experienÅ£a acumulată, de tipul noÅ£iunii „marea pictură"), din cea de a doua, flexibilitatea (capacitatea de inovaÅ£ie, prospeÅ£imea abordării).
Vom lua în discuÅ£ie unele probleme legate de dinamica artei actuale — prin câteva exemplificări din expoziÅ£ie — nu înainte de a transcrie o definiÅ£ie generală, propusă de M. I. Stein: „Creativitatea este procesul ce are ca rezultat un lucru nou, care este acceptat ca justificabil, util sau satisfăcător de către grup, într-un anumit timp.”
​
Ultimii doi-trei luÅŸtri au condus la o considerabilă lărgire a definiÅ£iei artei ÅŸi, inevitabil, a consideraÅ£iilor pe marginea acestei expansiuni. (Ca fenomen marginal, apare chiar „drama inadecvării" criticului, care sesizează că, în noile condiÅ£ii ale praxisului creator, vechile, solidele sale cunoÅŸtinÅ£e devin, de multe ori, inoperante).
​
S-a remarcat o lentă dezobiectivare, dematerializarea, continuă, a artei: minimal art, land art, arte povera, body art, process art; cu conceptualismul s-a operat ÅŸi trecerea de la reprezentare la prezentarea reprezentativităţii; prin diverse împrumuturi ÅŸi extrapolări metodologice din antropologie, sociologie etc. ÅŸi prin tehnologii ad-hoc, se produce analiza artistică structurală, se înregistrează (inter-media, multimedia) situaÅ£ii, activităţi, animaÅ£ii, unele cu un efect didactic revelator. Cum observa recent Pierre Restany („Domus", nr. 528/1978), „arta contemporană pierde compozanta sa estetică tradiÅ£ională, în favoarea compozantei morale. Un fenomen compensator de recuperare obiectivă se produce la nivelul înregis-trării acÅ£iunii sau al metodei de lectură a propoziÅ£iei conceptuale."
​
Dezobiectualizarea de care aminteam este È™i o consecință a dezinteresului față de aspectul artei ca marfă; este vorba, uneori, de un fel de protest al artistului împotriva „vandabilității” a ceea ce are precedente, este cunoscut, se înscrie în statute tradiÅ£ionale, în general împotriva artei ca obiect de consum în societatea superindustrializată. Reversul acestei atitudini - neglijarea aspectului convenit - este situaÅ£ia asupra căreia Goethe atrăgea atenÅ£ia: „ToÈ›i oamenii de specialitate îndură neplăcerea de nu se îngdui să îndure inutilul.”
​
În acelaÅŸi timp, cu toată disparitatea de sens ÅŸi de metode operaÅ£ionale, pot fi constatate diferite forme de estompare a frontierelor între artă ÅŸi viaţă. O cale, principala, probabil, este experiena naturii: natura devine temă ÅŸi proces al artei (dovada concretă a acestei preocupări o constituie ÅŸi ultima BienaLl de la VeneÅ£ia). Pentru artist nu e vorba despre sanctificarea naturii (ca la romantici), mai curând el este preocupat de natură ca oglindă ÅŸi model de viată. „Opera" are acum de a face mai mult cu lumea naturii decât cu lumea artei, iar rezultatul este, după criterii tradiÅ£ionale, nimic (sau prea puÅ£in) „frumos". Conceptul de experienţă joacă un rol fundamental; este vorba de a inventa mai curând procese decât imagini, interesând, cum spunea Argan, „nu forma ca valoare ne varietur, ci formarea ca proces; de a găsi tehnici mai directe, apropriate, pentru a le aplica ÅŸi reaplica sistematic, de a asimila dimensiunea temporală ÅŸi spaÅ£ială a naturii, de a adapta conceptele nou introduse — timpul afectiv, calitativ, de exemplu — diferitelor locuri în care se înregistrează efectele forÅ£elor primare ale naturii, ambianÅ£a naturală, exemplarele de viaţă animală sau vegetală; nu mai este vorba despre cercetarea spaÅ£iului fizic, fiziologic sau/ÅŸi psihologic, despre persoană, ca regiune diferenÅ£iată în spaÅ£iul vieÅ£ii.
​
Este semnificativă proliferarea artei în natură, activităţile „in situ", cu materiale artificiale. Apar soluÅ£ii, de la mai vechiul ÅŸi încă fertilul paradox „natura imită arta", la egalitatea natură-artă sau, ca tendinţă de inglobare, arta ca rapt al naturii.
În această zonă de preocupări, este de apreciat faptul că artistul e sensibi-izat, „drama ecologică" resimte dimensiunea traumatizantă, efectul perturbator, destructiv, transformator, al intervenÅ£iei omului; ca un revers, preocuprile lui vădesc înÅ£elegerea legăturilor existenÅ£iale ÅŸi conceptuale cu natura.
​
S-ar putea urmări, cu exemplificări, modalităţile de evidenÅ£iere, în producÅ£ia artistică, a trăsăturilor aptitudinale ale persoanei creatoare (fluiditate, flexibilitate, originalitate, sensibilitate) faţă de probleme, redefinire: felul în care Ana LupaÅŸ, prin acÅ£iunea „Covor zburător, simbol al păcii", transform un segment de viaţă reală, un material antropologic, în ritualitate cu cheie universală; intensa experi-enţă intimă, „iluminarea", acel act imediat cogniÅ£ie, prin care, lui Olos, forma fusului cu zdrangăne din MarmureÅŸ livrează sructura „oraÅŸului planetar"). În aceeaÅŸi ordine, sunt de cercetat caracteristicile gândirii creatoare, posibilitățile de concentrare ÅŸi de comutare a atenÅ£iei, combinarea, sortarea, extrapolarea, in general capacitatea de a opera mobil cu ideile.
​
Munca artistică devine ÅŸi un proces de continuă autodidaxie, există ÅŸi metode ÅŸtiinÅ£ifice, pe lângă cele intuitive, personale, de stimulare a creativităţii ce pune într-o lumină actuală mai vechi precepte: „inspiraÅ£ia vine prin muncă", „ăansa favorizează minÅ£ile pregătite" (Pasteur).
De la 1862, când un grup de artiÅŸti a semnat un manifest „împotriva oricăror tentative de a asimila fotografia cu arta'', relaÅ£iile plasticianului cu alte „medii s-au clarificat în bună măsură; influenÅ£a fotografiei asupra artei picturale - după ce anterior drumul fusese invers - este un fapt deja stabilit.
​
(„Reportajele despre sine", cum s-ar putea numi fotografiile ÅŸi pictura expuse de Grigorescu Ion, sunt, evident, din aceeaÅŸi familie, deosebirile de instrumentar nu contează decât, poate, pentru degustători de „valori picturale", dezamăgiÅ£i că în foto-pictură nu le găsesc).
​
„Cinematograful pictorilor" din anii '20 (Richter, Uger) a contribuit la definiÅ£ia estetică a unui nou limbaj tehnico-expresiv. Folosirea filmului ca limbaj integrativ ÅŸi, în acelaÅŸi timp, ca substitutiv a însemnat o îmbogăţire notabilă a „poeticilor" unor artiÅŸti.
​
Fără îndoială, cele mai spectaculoase materiale ale sectorului audio-vizual al manifestării sunt multi-vision-urile, cele două filme prezentate de echipa Åžtefan Bertalan, Doru Tulcan, Constantin Flondor Străinu, banda sonoră Adrian Ilica.
​
Chiar fără o cunoaÅŸtere prealabilă a autorilor, se poate sesiza că este vorba despre indivizi cu personalitate complementară, că grupul este eterogen ca atitudine - acesta este un punct pozitiv, deoarece asemenea grupuri dispun de mai multe puncte de vedere ÅŸi de mai multe soluÅ£ii potenÅ£iale dar omogen în privinÅ£a atitudinilor.
​
Filmele lor sunt rezultatul unor promenade exploratorii, cu rol pedagogic (autorii fiind ÅŸi profesori), exerciÅ£ii de dezinhibare, de asuplare a gândirii creatoare, pe tema muncă/loc. Premisa ce apare este că, dacă se răpeÅŸte - aparent, căci, subliniem, rosturile didactice sunt precizate - muncii de echipă orice criteriu de eficienţă, devine joc colectiv.
​
Parcursul de lectură este presărat cu topoi elementari, botanici (arbori), talactici (apă), uranici (aer, cer), cu proiecÅ£ii mărite de fapte fizice ÅŸi chimice. Comentariul vorbit - fragmente din cursurile de bionică ale profesorului Eduard Pamfil - nu „calcă" pleonastic imaginea; proiecÅ£ia simultană, pe mai multe ecrane transparente, a unor problematici „autonome" este un exemplu de operaÅ£ie sinectică, de punere, adică, impreună a unor elemente diferite, aparent irelevante, producându-se astfel noi relaÅ£ii ÅŸi asociaÅ£ii. La o lectură globală, filmele funcÅ£ionează ca un depozit de informaÅ£ii mito-poetice de calitate.
​
Să mai urmărim un alt centru de interes al expoziţiei, documentaţia experimentelor botanice ale lui Ştefan Bertalan. Dincolo de convingerea acestuia că existenţa umană cotidiană şi activitatea artistică formează o realitate integrată, inscindabilă, distingem o cercetare sistematică asupra procesului creşterii plantelor, ca mecanisme de producţie.
​
O maÅŸină, în sens cibernetic, scrie R. Ashby, „este orice sistem natural vegetal ÅŸi animal care poate fi previzibil, adică al cărui comportament poate fi dinainte prevăzut". Cum observa Jorge Glusberg, în legătură cu un alt practician al experimentului. botanic, argentinianul Benedit (cf. D. Ars., nr. 80/ 1976), interesează faptul că, prin alterarea condiÅ£iilor naturale ale maÅŸinii-plantă, se studiază autoreglarea unui proces. Când intervine o modificare artificială ÅŸi programată, o alterare din exterior (variabilă informaÅ£ională), un organism, pentru a subzista, o adecvează propriei funcÅ£ionări. Este un tipic mecanism de autoreglare prin feedback.
​
Studiind dezvoltarea unei comunităţi vegetale, prin metode bazate pe experiment ÅŸi eroare, prin experienÅ£e hidroponice — de cultivare a plantei fără pământ, cu soluÅ£ii nutritive artificiale Bertalan deÅ£ine, în planta organizată ca un laborator, un model de dezvoltare a comportamentului, în funcÅ£ie de informaÅ£ia înmagazinată. Acesta ar fi rostul de cert interes artistic al „muncii în grădină" a lui Åžtefan Bertalan.
​
Se observă, desigur, că aceste notaÅ£ii seamănă destul de puÅ£in cu o cronică de expoziÅ£ie; ele îmbracă forma unor consideraÅ£ii — reperaje de psihologie a creaÅ£iei ÅŸi uneori de sociologie a publicului — asupra artei, ca sistem prospectiv deschis.
Paul Gherasim - Despre studiu
​
Atât Giunta Pisano cât ÅŸi ucenicii săi, dimpreună cu toÅ£i acei al căror nume a rămas necunoscut pentru totdeauna, mărturisesc, prin lucrarea vieÅ£ii lor, despre o tainică frumuseÅ£e a virtuÅ£ilor, despre puterea transfiguratoare a acestora, arătându-ni-se, totodată, că între ardoare ÅŸi înÅ£elegere stă buna-cuviinţă (calea înÅ£elepciunii).
​
Una este ca plăsmuirile minÅ£ii să ia chipul eului ÅŸi alta-i topirea acestuia în lucrare.
​
Cum-ul primirii vine din câtul dăruirii sinelui. Nici Fra Beato Angelico, nici fraÅ£ii Van Eyck nu au dorit, prin însuÅŸirile ÅŸi darurile ce le aveau - care erau mari dobândirea unor rezultate uÅŸoare, ci năzuinţă le-a fost munca însoÅ£ită de tăcere, sinceritate, bucurie, răbdare ÅŸi dragoste. UrmaÅŸii lor, minÅ£i cutezătoare, cărora, după dorinţă însoÅ£ită de ardoare, cetatea „artelor liberale" le-a deschis, în cele din urmă, porÅ£ile, primindu-i, îÅŸi identificau titlul nou-dobândit, de artist, cu acela de savant, de om al ÅŸtiinÅ£ei. Pictura ajunge a fi definită „una cosa mentale", ori ÅŸtiinÅ£a ÅŸtiinÅ£elor", cum o numiseră doi dintre cei mai de seamă reprezentanÅ£i ai unui timp atât de glorificat - Leonardo da Vinci ÅŸi Michelangelo.
​
„Cinstita îndeletnicire" cerea, de aici înainte, multă învăţătură, erudiÅ£ie chiar, întrucât orizonturile ce se deschideau necontenit faceau dintr-un domeniu al poeziei deopotrivă un obiect al ÅŸtiinÅ£ei autonome, o cale a cercetării.
​
A studia (spoude, gr.) ajunge pasiune aproape în sine, a cerceta însemnând a avea gust pentru aceasta. Drept urmare, sub povara unei libertăţi nespus de dorite, drumurile artei au fost prelungite fără încetare, prin proiecte ale inteligenÅ£ei ÅŸi imaginaÅ£iei, spre zone abisale, labirintice, conÅŸtiinÅ£a artistului trebuind să-ÅŸi formuleze în aÅŸa fel opiniile, încât acestea să se dovedească a fi cât mai personale, obsesivă cerinţă de aici încolo.
​
Iscodind cu imaginaÅ£ia cele nesupuse încă vederii, mintea încearcă necontenit ca, prin proiectele sale, să se vadă, de fapt, pe sine, ca .autoare a unor plăsmuiri îndrăzneÅ£e, a unei imagini asupra lumii în continuă schimbare.
​
De la a ÅŸti ( pornire ambiÅ£ioasă) ÅŸi până la a avea o opinie (acordul minÅ£ii cu ea însăşi), totul stă sub semnul poeziei, întrucât, urmând a da chip unor proiecte niciodată atinse ale minÅ£ii, conÅŸtiinÅ£a are în faţă ceva de neatins, virtual ÅŸi care, la uÅŸoara întrezărire, se preschimbă într-o înfăţiÅŸare încă ÅŸi mai dorită, ÅŸi mai tainică. De aici, toate sunt descoperite ca în oglinzi paralele ale conÅŸtiinÅ£ei; voinÅ£a liberă prin dorinţă are în faţă, drept antiteză, oglindirea libertăţii morale.
​
A fi mereu la marginile ÅŸi totodată în centrul universului, iată condiÅ£ia „trestiei gânditoare", pecetea acesteia în lucruri.
​
Simbolic, se caută centrul - necontenită înaintare prin întoarcere.
Ceea ce se cere pentru minte este de a pune început lucrului.